اعتراض به نمره آزمون آیلتس

اگر در آزمون آیلتس شرکت کرده اید و از نمره ای که گرفته اید راضی نیستید و فکر می کنید باید نمره بیشتری می گرفتید، می توانید نسبت به نمره خود معترض باشید. اعتراض به نمره که به اصطلاح Enquiry on Results گفته می شود کار بسیار ساده ای است. ما در این مطلب نحوه اعتراض به نمره آیلتس و نکته های لازم که در هنگام اعتراض باید بدانید را به شما آموزش میدهیم.

قبل از اعتراض به نمره آیلتس

قبل اعتراض به نمره آزمون آیلتس چه کنیم

اگر که در بخش های ریدینگ و لیسنیگ نمره کمتر از انتطارتان گرفته اید، شاید اعتراض به نمره ای که گرفته اید چندان فکر خوبی نباشد. بخش Listening و Reading آزمون آیلتس پاسخ های صحیح یا غلط دارند و سلیقه ممتحن به هیچ وجه در آنها دخیل نمی باشد. بنابراین اگر نمره ای که گرفته اید خیلی کمتر از انتظار شما است، به احتمال بسیار زیاد خودتان در آزمون اشتباهی کرده اید.

در بخش های Writing و Speaking آزمون آیلتس، سلیقه تصحیح کننده نقش دارد. اما دقت داشته باشید که ممتحن ها و تصحیح کننده ها افرادی به شدت آموزش دیده هستند و کار آنها بطور منظم مورد ارزیابی قرار می گیرد تا همچنان استاندارد مد نظر آیلتس را دارا باشد. بنابراین، معمولاً اشتباهات فاحشی در نمره دهی آنها وجود ندارد. بنابراین شاید با اعتراض نمره شما کمی افزایش پیدا کند، اما اغلب نباید انتظار افزایش خیلی زیاد را داشته باشید. آیلتس این امکان را به شرکت کننده ها داده است تا به کل کارنامه یا بخشی از آن اعتراض کنند. بنابراین اگر احساس می کنید فقط در یکی از چهار بخش آزمون آیلتس نمره شما کمتر از انتظارتان شده است، نیازی نیست به همه نمره ها اعتراض کنید.

همچنین بخوانید: مزایا داشتن مدرک آیلتس

پس از اعتراض

پس از اعتراض به نمره آزمون آیلتس

پس از دریافت فرم، موسسه برگزار کننده آیلتس فرم را به IDP ارسال میکند. همانطور که حتماً اطلاع دارید برگه های شما پیشتر برای IDP  فرستاده شده است. IDP طبق درخواست شما در خواست دریافت صدای ضبط شده Speaking را کرده و برگه ها را هم که از قبل دارد. IDP دوباره برگه ها و صدای ضبط شده را توسط ممتحن دیگری غیر از کسی که بار اول برگه شما را نمره داده تصحیح کرده و نظرنهایی خود را به مرکز برگزار کننده اعلام می نماید.  شما میتوانید از طریق مرکز برگزارکننده پیگیر نتیجه اعتراض خود شوید.

چگونگی اعتراض به نمره آیلتس

چگونه میتوان به نمره آزمون آیلتس اعتراض کرد

اگر که میخواهید به نمره آیلتس خود اعتراض کنید باید در کمتر از چهار هفته از تاریخ آزمون کارنامه خود را به همراه فرم اعتراض به مرکزی که در آن آزمون برگزار شده تحویل بدهید. همچنین می توانید با مرکز برگزاری آیلتس تماس گرفته و وقتی را هماهنگ کنید تا کارنامه و درخواست اعتراض خود را بصورت حضوری تحویل دهید. از طرفی اغلب می توانید همه این مراحل را بصورت پستی هم انجام بدهید. هنگامی که فرایند اعتراض شروع شد بین شش تا هشت هفته زمان می برد تا نتیجه اعتراض به آزمون به شما اطلاع داده شود. فراموش نکنید که در طول این مدت که نمره شما در حال بررسی مجدد میباشد، امکان ارسال نمره به دانشگاه ها وجود ندارد.

برای هر آزمون آیلتس فقط یک بار میتوانید اعتراض کنید. اگر بعد از اعتراض باز هم از نمره جدیدتان راضی نبودید یا اگر نمره تان اصلاً تغییری نکند، دیگر اجازه اعتراض برای بار دوم وجود ندارد.

مرتبط بخوانید: بهترین آزمون پیشنهادی بعنوان جایگزین آیلتس

هزینه اعتراض به نمره آیلتس

هزینه اعتراض به نمره آزمون آیلتس

برای اعتراض باید مبلغی را که تقریباً نصف هزینه امتحان اصلی است پرداخت نمایید. این مبلغ البته در صورت تغییر نمره شما به نمره ای بالاتر به شما بازگردانده خواهد شد. پس از پر کردن فرم و پرداخت مبلغ میتوانید ظرف شش هفته آینده پس از دریافت فرم توسط IDP  منتظر گرفتن نتیجه باشید. نکته مهم این است که اگر در شرایطی هستید که محدودیت زمانی برای نمره دارید به خاطر زمان بردن پروسه تصحیح دوباره، شاید بهتر باشد دوباره آزمون دهید. پس از اینکه عملکرد شما در آزمون آیلتس مجددا بررسی شد، مرکزی که در آن آزمون آیلتس برگزار شده است، به شما ایمیلی را ارسال می کند که در این ایمیل بیان شده است که آیا تغییری در نمرات آیلتس شما ایجاد شده است یا خیر. اگر که نمرات شما همانند قبل باشد، به شما مدرک آیلتس اصل بازگردانده خواهد شد، اما اگر تغییری در نمرات شما ایجاد شده باشد و در هر کدام از تست های لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و یا اسپیکینگ نمره بیشتری را دریافت کرده باشید هزینه ای که برای ارسال درخواست پرداخت کرده اید به شما بازگردانده شده و یک مدرک جدید توسط مرکز برگزاری آیلتس برای شما صادر می شود.

سخن آخر

طبق مطالب گفته شده در بالا در آخر این شما هستید که باید با توجه به شرایطتتان و دلیل گرفتن مدرکتان انتخاب کنید که آیا اعتراض برای شما مناسب است یا اینکه اگر در آزمون دوباره شرکت کنید بیشتر برایتان مفید است! امیدواریم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

۱.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *