رایتیتنگ Band Descriptors

اگر که قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارید، احتمالا در تحقیقات خود در اسکیل رایتینگ با چارچوبی با نام Writing band descriptors مواجه شده اید. در این قسمت شما متوجه می‌شوید نمرات این بخش بر چه اساسی ارزیابی و تصحیح می شود. متقاضیان با شناخت این معیار می‌توانند از زاویه دید یک ممتحن به نوشته خود نگاه کنند. با این حساب به نقاط ضعف و قوت خود پی برده و علمکرد بهتری را در آزمون خواهند داشت. ما در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی را در بخش رایتینگ Band Descriptors در اختیار شما قرار دهیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

چگونگی رسیدن به نمره ۷ در رایتینگ

در زیر معیار هایی را که مشاهده می کنید آن ها ایست که برای گرفتن نمره ۷ مورد نیاز است. هنگام نمره دهی، برای رعایت هرکدام از از موارد زیر به شما نمره داده می شود و در نهایت متوسط نمرات برای نمره نهایی در نظر گرفته می شود. بنابراین اگر شما نمره ۶.۵ گرفته اید، به این معناست که شما استانداردهای مورد نیاز در جدول زیر را برای کسب نمره بالاتر نداشته اید.

IELTS Band 7 Descriptors Criteria

Addresses all parts of the task

Presents a clear position throughout the response

Presents, extends and supports main ideas, but there may be a tendency to over-generalize and/or supporting ideas may lack focus

Task Achievement

Logically organizes information and ideas; there is a clear progression throughout

Uses a range of cohesive devices appropriately although there may be some under-/over-use

Presents a clear central topic within each paragraph

Coherence & Cohesion

Uses a sufficient range of vocabulary to allow some flexibility and precision

Uses less common lexical items with some awareness of style and collocation

May produce occasional errors in word choice, spelling, and/or word formation

Lexical Resource

Has good control of grammar and punctuation but may make a few errors

Produces frequent error-free sentences

Uses a variety of complex structures

Grammatical Range and Accuracy

معیارهای نمره دهی

Task Achievement

در این بخش ممتحن به دنبال این است که شما چقدر به هدف سوال و چیزی که از شما خواسته شده‌است، رسیده اید و نتیجه قابل قبولی داشته‌اید. به بیانی دیگر این بخش میزان درک شما از صورت سوال، پاسخ دهی کامل به سوال و اینکه شما چقدر توانسته اید ایده های خود را ساپورت کنید نشان می دهد. به مثال زیر دقت کنید:

Some people think that the best way to reduce crime is to give longer prison sentences. Others, however, believe there are better alternative ways of reducing crime.

Discuss both views and give your opinion.

بیشتر بخوانید: اشتباهات متداول رایتینگ آیلتس جنرال

در این قسمت شما باید هر دو دیدگاه را مورد بررسی قرار دهید و همچنین نظر خود را بیان کنید. حال اگر نظر خود را ننویسید و یک دیدگاه را مورد بررسی قرار دهید، موفق نشده نمره ۷ از بخش Task achievement دریافت کنید.

یکی از مشکل های بزرگ برای کسب نمره هفت این است که ایده شما به طور کامل واضح نبوده و یا در طول متن ایده خود را تغییر دهید.

وابستگی و پیوستگی در متن Coherence and cohesion

در این قسمت سازماندهی و چگونگی پیشرفت شما در نظر گرفته می شود. در این قسمت باید بدانید که باید یک موضوع مرکزی و یا مرجع واضح در هر پاراگراف داشته باشید. برای مثال اگر که در مورد مزایا و معایب موضوعی می نویسید، برای هر کدام از آنها باید یک پاراگراف مشخص را در نظر بگیرید. بنابر این موارد مهمی که در انسجام و پیوستگی باید در نظر داشته باشید شامل:

  • سازماندهی بخش(۱ در آزمون آکادمیک و بخش ۲ essay)
  • ابزارهای انسجام (ضمائر، حروف ربط، حروف تعریف و …)
  • ارجاع (جایگزین کردن یک اسم یا عبارت اسمی با ضمیر) و جایگزینی (جایگزین کردن فرم دیگری از کلمات و عبارات به جای تکرار آنها)

بیشتر بخوانید: نکات مهم در رایتینگ آکادمیک آیلتس

دایره لغات Lexical resource

Lexical Resource منابع واژگانی است که باید نشان دهید که کلماتی که کمتر رایج هستند و از سطح بالاتری برخودارند را می شناسید و از آنها در جای مناسب می توانید استفاده کنید.

استفاده از گرامر صحیح Grammatical range and accuracy

این بخش سطح گرامر شما را مورد ارزیابی قرار میدهد. در این قسمت باید نشان دهید که می توانید از طیف گسترده ای از ساختار جمله استفاده کنید و دقت بالایی در استفاده از آنها دارید. داشتن چند جمله پیچیده با کلماتی مانندbecause ، if و although کافی نیست و ساختارهای پیچیده تری را باید مورد استفاده قرار دهید. از بزرگترین چالش های متقاضیان همین بخش می باشد. به عبارت دیگر اکثر جملات نباید غلط گرامری داشته باشند. این کار آسانی نخواهد بود، تقریبا باید یک نویسنده ماهر باشید.

آنچه که در این بخش حائز اهمیت است، استفاده از انواع مختلف ساختارها که کمترین میزان خطا را داشته باشد. بنابراین فراموش نکنید که استفاده از ساختارهای ساده حتی با وجود خطای صفر ارزشی نداشته و شما نمره کاملی را دریافت نخواهید کرد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با رایتیتنگ Band Descriptors آشنا نماییم.

امتیاز دهی از راست به چپ است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *