کدام مرحله از زندگی برای یاد گرفتن یک زبان جدید مناسب تر است؟ کودکی، نوجوانی و یا بزرگسالی؟ باور بسیاری از متقاضیان زبان دوم بر این میباشد که کودکی بهترین سن برای یادگیری زبان انگلیسی است البته که تا حدودی صحیح می باشد اما تحقیقات و پژوهش های انجام شده در زمینه پروسه و نحوه تکامل زبان در انسان ها نشان داده است که ماجرا بسیار پیچیده تر از آن است که ما فکر می کنیم. توانایی افراد در یادگیری زبان انگلیسی به دلیل تاثیر عوامل مختلف بر یادگیری زبان دوم با یکدیگر متفاوت میباشد، عواملی مانند انگیزه، محیط یادگیری، نحوه و روش یادگیری، احساسات، زبان اول، هوش و استعداد، عوامل بیولوژیکی و سن بر یادگیری زبان دوم تاثیر گذار هستند. به همین دلیل است که امروز مطلبی برای شما آماده کرده ایم درباره تاثیر سن بر یادگیری زبان انگلیسی. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 چه سنی برای یادگیری زبان انگلیسی مناسب است؟

سن مناسب برای یادگری زبان

بررسی ها و تحقیقات اخیر نشان داده است افرادی که یادگیری زبان انگلیسی را در سنین پایین تر آغاز میکنند نسبت به کسانی که در سنین بالاتر یادگیری را آغاز میکنند، سطح بالاتری از مهارت ها را بدست می آورند. تجربه نشان داده که افرادی که  قبل از سن ۷ یا ۸ سالگی شروع به یادگیری زبان انگلیسی میکنند سرعت و روند بهتری را دارند. علت آن هم این است که  هنگامی که کودکان به مدرسه میروند، آموزش آنها با زبان مادری صورت میگیرد، بنابراین یادگیری زبان دوم به دلیل ایجاد حفظ توازن بین دو زبان برای آنها ایجاد مشکل می کند و روند و سرعت یادگیری را کاهش می دهد. در واقع در هر دوره از زندگی یادگیری زبان مزایا و معایب خاص خودش را به همراه دارد.به همین دلیل میتوان گفت سن مناسب یادگیری زبان انگلیسی در کودکان قبل از ۷ سالگی و دوران مدرسه است.

بیشتر بخوانید: برنامه ریزی روزانه برای یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی در دوران نوزادی

یادگیری زبان انگلیسی در نوزادی

نوزادان، توانایی خارق العاده ای در شنیدن و تشخیص صداهای مختلف را دارند و جدا از این که در کجای دنیا متولد شده اند تشخیص درستی از صداهایی که مردمِ نقاط مختلف دنیا تولید می کنند دارند. برای مثال نوزادان انگلیسی زبان نیز قادر هستند صداهای “خ” و “ق” را به درستی شنیده و آنها را تقلید کنند. ولی بزرگسالان عرب زبان و یا انگلیسی زبان قادر به شنیدن و یا تولید صحیح این صداها نمی باشند. بنابراین در زمان نوزادی ما زبان یا زبان های بومی خود را سریع و با مهارتی باور نکردنی می آموزیم.

یادگیری زبان انگلیسی در دوران کودکی

یادگیری زبان در کودکی

دوران کودکی می تواند دوره ی ایده آل برای یادگیری زبان زبان انگلیسی باشد. ولی یک نکته بسیار مهم برای یادگیری انگلیسی در ایام کودکی مثلا چهار، پنج سالگی وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشیم  کودک زمانی میتواند زبان جدیدی را کسب کند که به درستی و به طور کامل در معرض آن زبان قرار بگیرید.  یک کودک نمی تواند انگلیسی را به روش آکادمیک، یعنی حضور در کلاس و از طریق کتاب، معلم، و درس بیاموزد بلکه او باید در معرض آن زبان قرار گرفته تا بتواند به درستی اطلاعات را کسب کند، برای مثال باید در مکانی که مردم به آن زبان صحبت می کنند حضور پیدا کند تا آن زبان را دریافت کند. در معرض زبانِ جدید قرار گرفتن باید در حجم گسترده و همه جانبه باشد و همزمان کودک برای صحبت کردن به آن زبان احساس ضرورت کند و هر دو این موارد باید برای مدت طولانی تداوم داشته باشند.

مرتبط بخوانید: چگونه به زبان انگلیسی تسلط پیدا کنیم؟

چگونه افراد بزرگسال مانند کودکان زبان را سریع بیاموزند؟

یادگیری زبان انگلیسی در افراد بزرگسال

از راه کارهای مناسب برای این افراد، استفاده از نقاط مثبت آنها برای یادگیری زبان انگلیسی میباشد. همانطور که گفته شد عوامل زیادی در یادگیری زبان انگلیسی نقش دارند، یکی از آن عوامل انگیزه بوده، این عامل در افراد بزرگسال نسبت به کودکان بیشتر است، این افراد به دلایل مختلفی مانند تحصیل، مهاجرت، فرصت شغلی بهتر، پیشرفت کاری و … انگیزه بیشتری را برای یادگیری زبان انگلیسی به وجود می آورد.

یکی از مزیت های دیگر افراد بزرگسال نسبت به کودکان در یادگیری زبان انگلیسی استفاده از استراتژی های موثر برای یادگیری میباشد. در افراد بزرگسال از طریق شناخت افراد و آزمایش ساده می توان از استراتژی های موثر برای یادگیری آنها در کوتاه ترین زمان استفاده نمود. ممکن است که افراد بزرگسال از قبل درباره زبان انگلیسی و واژه های آن اطلاعاتی را داشته باشند، بنابراین این دانش قبلی برای آنها به عنوان یک مزیت برای یادگیری زبان انگلیسی شناخته می شود، که کمک زیادی به پیشرفت یادگیری آنها می کند.

توجه داشته باشید که برای یادگیری زبان انگلیسی هیچ وقت دیر نمیباشد و همه افراد با تمام سنین میتوانند از همین امروز شروع به یادگیری زبان انگلیسی کنند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *