انواع آزمون آیلتس

آزمون آیلتس IELTS مخفف International English Language Testing System میباشد. این آزمون یکی از آزمون های استاندارد بین المللی برای ارزیابی مهارت افراد در زبان انگلیسی به شمار می رود. این آزمون در حال حاضر یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی است که در سراسر دنیا برگزار می‌شود. آیلتس در واقع آزمونی بریتانیایی بوده و از این نظر در مقابل تافل، آزمون آمریکایی قرار می‌گیرد.در این مقاله به معرفی انواع آزمون آیلتس میپردازیم و آن ها را با هم مقایسه میکنیم.

انواع آزمون آیلتس

آزمون آیلتس به طور کلی به ۳ دسته تقسیم میشود.

  1. آیلتس آکادمیک (IELTS Academic)
  2. آیلتس جنرال (IELTS General Training)
  3. آیلتس لایف اسکیلز (IELTS Life Skills)

این ۳ دسته از انواع آزمون آیلتس تفاوت هایی باهم دارند و برای اهداف مختلف استفاده میشوند. در ادامه به معرفی آنها میپردازیم.

آزمون آکادمیک

آزمون آکادمیک برای کسانی طراحی شده است که قصد دارند تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی و بالاتر در یک دانشگاه انگلیسی زبان ادامه دهند.

آزمون جنرال

یکی از دیگر از انواع آزمون آیلتس ، آزمون جنرال است . جنرال ترینینگ معلومات داوطلبان را در بستر علمی-اجتماعی مورد سنجش قرار میدهد. آزمون جنرال ‌ترینینگ برای متقاضیانی مناسب است که به‌ منظور گذراندن دوره‌های کوتا‌ه ‌مدت کاری و یا دست‌ یافتن به ‌فرصت‌های شغلی یا مهاجرت قصد سفر به کشور‌های انگلیسی زبان را دارند.

آیلتس جنرال و آکادمیک شباهت هایی دارند و تنها در چند قسمت کوچک متفاوت میباشند. در امتحان IELTS، تواناییهای Writing، Reading، Listening و Speaking در چهار قسمت جداگانه سنجیده می شوند. در حالیکه قسمت های Listening و Speaking برای داوطلبان Academic و General Training به روش کاملا مشابهی مورد ارزیابی قرار می گیرد، هر یک از این دو گروه سوالات جداگانه ای در قسمت های Reading و Writing دریافت می کنند.

یکی از تفاوت های آزمون جنرال و آکادمیک این است که متن های Reading و Writing آزمون جنرال بسیار متنوع و جامع میباشد  و از روزنامه و رادیو و تلوزیون و اینترنت انتخاب می شود. اما در آزمون آیلتس آکادمیک ، این متن ها در زمینه های دانشگاهی و علمی است یعنی در عین حال که مشکل است اما خیلی محدود تر میباشد.

فرمت آزمون آیلتس

سیستم نمره دهی آیلتس از ۰ تا ۹ میباشد. نمره هر ۴ بخش امتحان به‌ طور جداگانه در کارنامه درج خواهد شد. و نمره دیگری که میانگین نمره های دریافتی شما از این چهار بخش است نیز به عنوان نمره کلی در اختیار زبان آموز قرار خواهد گرفت. این نمره نهایی و همینطور نمره‌های بخش‌های شنیداری و خواندن با اعشار ۰،۵ و نمره‌ بخش‌های مصاحبه‌ و نوشتن بدون اعشار و به‌صورت اعداد صحیح گزارش می‌شوند.

آیلتس لایف اسکیلز Life Skills

آیلتس لایف اسکیلز

آزمون آیلتس لایف اسکیلز (IELTS Life Skills) مخصوص داوطلبانی میباشد که قصد مهاجرت و دریافت اقامت انگلستان را دارند و در عین حال به دنبال آزمونی به مراتب ساده تر از آیلتس هستند.

آزمون آیلتس سال هاست که در دو نسخه عمومی (General) و آکادمیک (Academic) برگزار می‌شود اما این نسخه از آزمون آیلتس که نام آن آیلتس لایف اسکلیز (IELTS Life Skills) است به تازگی معرفی شده و ساختار آن متفاوت از نسخه های جنرال و آکادمیک میباشد.

بعضی از موضوعات رایج در مهارت گفتار (Speaking) آیلتس لایف اسکیلز، علاقه مندی ها، آموزش، مشکلات اجتماعی، اوقات فراغت، وسایل نقلیه و خانواده است.

آزمون آیلتس لایف اسکیلز

آزمون آیلتس لایف اسکیلز (IELTS LIFE SKILLS) در سه سطح تعریف شده است:

  1. A1:

زبان آموزانی که در این گروه قرار می‌گیرند، زبان انگلیسی را در حد ابتدایی یاد گرفته‌اند و تقریبا ۱۰۰۰ کلمه کلیدی انگلیسی را بلد هستند و دانش گرامری آنها به حال ساده، گذشته ساده، حال استمراری و آینده ساده خلاصه می‌شود.

  1. A2:

دانش گرامری این دسته از زبان آموزان کمی وسیع‌تر میباشد، به طوری که این گروه از زبان آموزان میتوانند جملات طولانی ‌تری بسازند و می توانند از تعدادی افعال ناقص استفده کنند و دایره واژگان کلیدی تا حدود ۲۰۰۰ را به نمایش بگذارند.

  1. B1:

دانش گرامری این سطح، تا استفاده از جملات شرطی و تا حد قابل قبولی از آگاهی از زمان های مختلف در زبان انگلیسی افزایش می‌یابد. دامنه واژگان این گروه از افراد بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کلید واژه میباشد.

 

بخش های مورد سنجش آزمون آیلتس

بخش های آزمون آیلتس

  1. Academic Reading

برای پاسخ دادن به ۴۰ سوال این بخش به داوطلبان سی ‌دقیقه فرصت داده می‌شود. سوالات و متن‌ها در سه بخش می باشد. حداقل یکی از این سه بخش شامل یک نوشته استدلالی ظریف است و یک بخش نیز به محتوای غیر نوشتاری و همراه با نمودار یا شکل اختصاص دارد. در صورتی که متن حاوی لغات تخصصی و فنی باشد، واژه‌ نامه‌ای کوتاه نیز همراه متن خواهد آمد.

برای بازدهی بیشتر در این بخش توصیه می شود برای پاسخگویی به سوالات هر متن، ابتدا، مدت حداکثر ۵ دقیقه را به مطالعه سطحی متن بپردازید. در این مرحله به جزئیات توجه نکنید، اما سعی کنید موضوع اصلی هر پاراگراف را دریابید. به این ترتیب هنگام پاسخگویی به سوالات می دانید پاسخ سوال احتمالا در کدام پاراگراف است. همچنین دقت داشته باشید که ترتیب سوال ها همان ترتیبی است که مطالب در متن آمده است. یعنی مثلا پاسخ سوال ۴ را قبل از پاسخ سوال ۵ در متن خواهید یافت. در بخش reading سرعت عمل نقش بسیار مهمی دارد و تنها راه برای بالا بردن سرعت تمرین میباشد.

  1. Academic Writing

برای این بخش از آزمون آیلتس  IELTS، یک ‌ساعت زمان در نظر گرفته شده است. در طول این مدت به داوطلبان دو موضوع برای نوشتن داده میشود. پیشنهاد می‌شود که شرکت ‌کنندگان در امتحان بیست‌ دقیقه اول را به نوشتن سوال اول اختصاص داده و چهل دقیقه باقی‌مانده را صرف پاسخ به سوال دوم کنند. پاسخ به سوال اول لازم است حد‌اقل در ۱۵۰ کلمه نوشته شود. حداقل تعداد کلمات برای موضوع دوم ۲۵۰ کلمه میباشد. به پاسخ‌هایی که کمتر از این‌ میزان کلمه داشته‌ باشند نمره کامل داده نمیشود.

در موضوع اول به داوطلب یک جدول یا نمودار داده شده و از او خواسته می شود تا اطلاعات نمایش‌ داده شده در جدول را با جملات خود توضیح دهد. موضوع دوم در قالب یک سوال از داوطلب خواهد خواست تا نظر یا عقیده موافق یا مخالف خود را نسبت به یک مسئله بیان کند و توضیح دهد

  1. General Training Reading

برای پاسخ دادن به ۴۰ سوال این بخش به داوطلبان۶۰دقیقه فرصت داده می‌شود. سوالات و متن‌ها در سه بخش، شامل حدود ۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰ کلمه، و در یک دفتر‌چه به داوطلب تحویل داده خواهند شد. متون به‌ کار گرفته ‌شده در دفتر‌چه‌ سوالات از مجله‌ها، جزوات و کتاب‌ها و روزنامه‌ها انتخاب شده‌اند و مخاطب همه آنها خواننده غیر متخصص میباشد.

در بخش دوم بیشتر توجه  به‌ جزوات آموزشی و احتیاجات رفاهی میباشد. این بخش به متن یا متن‌هایی اختصاص داده شده که انگلیسی پیچیده‌ تری در آنها استفاده به ‌کار گرفته ‌شده است.

  1. General Training Writing

برای این بخش از امتحان یک‌ ساعت زمان در نظر گرفته شده است. در این قسمت به داوطلب دو موضوع برای نوشتن داده خواهد شد. پیشنهاد می‌شود که شرکت‌کنندگان در امتحان بیست‌ دقیقه اول را به نوشتن سوال اول اختصاص دهند و چهل دقیقه باقی‌ مانده را به سوال دوم پاسخ دهند. پاسخ به سوال اول لازم است حد‌اقل در ۱۵۰ کلمه نوشته شود. حداقل تعداد کلمات برای موضوع دوم ۲۵۰ کلمه است. به پاسخ‌هایی که کمتر از این‌ میزان کلمه داشته‌ باشند نمره کامل داده نخواهد شد.

در موضوع اول از داوطلب خواسته خواهد شد تا نامه‌ای به مخاطبی فرضی نوشته و در نامه خود مسئله‌ای را توضیح داده یا مشکلی را شرح دهد. موضوع دوم در قالب یک سوال، از داوطلب خواهد خواست تا عقیده موافق یا مخالف خود را نسبت به یک مسئله بیان کند.

اسپیکینگ آزمون آیلتس

IELTS Speaking

اسپیکینگ آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک تفاوتی با هم ندارند. در این قسمت ۱۱ تا ۱۴ دقیقه برای پاسخ دادن به سه بحش این قسمت زمان خواهید داشت.

نوع سوالات در این بخش:

  1. پاسخ به سوالات ممتحن درباره موضوعات آشنا مانند محل زندگی، کار، تحصیل و علایق.
  2. دریافت یک کارت با چند سوال در مورد یک موضوع، یک دقیقه فکر کردن درباره موضوع و صحبت کردن درباره آن به مدت ۲ دقیقه.
  3. پاسخ دادن به سوالات بیشتر(سوالات مفهومی تر) در رابطه با موضوع بخش قبل.

لیسنینگ آزمون آیلتس

IELTS Listening

در این بخش که مهارت شنیدن و درک مکالمه ها و سخنرانی های انگلیسی شما ارزیابی می شود، شما باید به چهار دسته سوال ۱۰ تایی گوش کنید و همزمان با گوش دادن به لیسنینگ، به سوال ها پاسخ بدهید.

این بخش شامل ۴ فایل صوتی و ۴۰ سوال میباشد.

۱. مکالمه‌ای بین دو فرد در یک موقعیت اجتماعی روزمره

۲. یک سخنرانی در مورد مسائل روزمره مثلاً امکانات یک شهر

۳. مکالمه‌ای بین دو تا چهارنفر درمورد مسائل آموزشی

۴. یک سخنرانی آکادمیک مثلا سخنرانی در دانشگاه

سوالات مطرح شده از فایل صوتی می‌تواند به صورت چهار گزینه‌ای، تطبیق دادن (matching)، نام‌ گذاری نقشه و نمودار،خلاصه نویسی، جواب کوتاه، پر کردن فرم، جدول، جمله و … با کلمات مناسب باشد.

امیدوارم توانسته باشیم به طور کامل انواع آزمون آیلتس را به شما معرفی کنیم .  شما میتوانید برای آمادگی در آزمون های آیلتس در کلاس های تدریس خصوصی آیلتس مجموعه ما شرکت کنید.

۴.۹/۵ - (۵۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *