مقایسه آزمون آیلتس و پی تی ای

آزمون‌های آیلتس (IELTS) و پی تی ای (PTE) دو نمونه از معروف‌ ترین و معتبرترین آزمون‌های سنجش مهارت زبان انگلیسی میباشند. برای اقامت در استرالیا هردو این آزمون ها گزینه‌ مناسبی به حساب می‌آیند و با این ‌که آیلتس قدمت بیشتری دارد اما در سالیان اخیر آزمون PTE  توانسته است اعتبار زیادی بدست بیاورد و هم رده‌ی آیلتس و تافل شود.به همین دلیل امروز میخواهیم به مقایسه آزمون آیلتس و پی تی ای بپردازیم تا بهتر بتوانید در یکی از این دو آزمون شرکت کنید .

آزمون های آیلتس و PTE محبوب ترین آزمون های زبان انگلیسی در بین زبان آموزان جهان میباشند ولی آنها کاملا مشابه هم نیستند. آیلتس یا سیستم آزمون زبان انگلیسی بین المللی توسط بریتیش کانسیل، آموزش IDP و ارزیابان زبان انگلیسی کمبریج اداره می شود. این آزمون برای زبان انگلیسی از سال ۱۹۸۹ برای صدور گواهینامه زبان انگلیسی برای افراد غیر انگلیسی زبان ایجاد شد. این آزمون محبوب ترین آزمون برای زبان آموزان نیتیو در استرالیا و اروپا می باشد و در اکثر دانشگاههای ایالات متحده نتایج آزمون آیلتس مورد پذیرش می باشد.

از سوی دیگر آزمون PTE یا آزمون انگلیسی پیرسون در سال ۲۰۰۹ معرفی شده است این جدیدترین شیوه صدور گواهینامه زبان انگلیسی برای غیر انگلیسی زبانان می باشد. Edexcel و QCA اعتبار این آزمون را تایید کرده است. محبوبیت و تعداد کاندیداهای این آزمون به سرعت در دانشگاهها درحال افزایش میباشد.

به طور قطع زمانی ما خودمان را برای آزمون زبان آماده می کنیم که به یک سطح قابل قبول از دانش عمومی زبان انگلیسی رسیده باشیم. هر دو آزمون پی تی ای PTE و آزمون آیلتس هر چهار مهارت  Speaking , Reading , Writing , Listening  را مورد سنجش قرار می دهند. اما نکته مهم این جا است که در آزمون آیلتس در هر یک از بخش های امتحان تنها و تنها همان بخش را مورد سنجش قرار میگیرد، اما این مساله در آزمون پی تی ای  PTE به این صورت نمیباشد. در آزمون پی تی ای PTE در هر بخش از امتحان معمولا بیش از یک مهارت مورد سنجش قرار می گیرد. به این صورت که درقسمت اول امتحان شما علاوه بر سنجیده شدن مهارت speaking ، سایر مهارتهای شما مانند Listening و Reading نیز مورد سنجش قرار می گیرند.

آزمون آیلتس و پی تی ای برای مهاجرت به استرالیا

آزمون PTE و IELTSبرای مهاجرت به استرالیا

معمولا هدف اصلی افرادی که برای آزمون های زبان انگلیسی ثبت نام می کنند مهاجرت از طریق تحصیل و یا کار می باشد. در صورتی که هدف از دادن آزمون مهاجرت به کشور کانادا و ویزای کاری کانادا است خب امتحان PTE نمی تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. دلیل آن هم این است که دولت کانادا در ویزاهای اسکیل این امتحان را در لیست امتحان های مورد تایید قرار نداده است. حال اگر هدف از رجیستر کردن برای آزمون پی تی ای PTE مهاجرت از طریق کار به استرالیا و ویزای تحصیلی استرالیا است شما می توانید برای هر دو آزمون PTE و آزمون آیلتس IETLS ثبت نام نمایید. در نظر داشته باشید که دولت استرالیا برای ویزاهای استرالیا و ویزای سرمایه گذاری استرالیا هر دو آزمون آکادمیک و جنرال آیلتس را مورد قبول دارد و برای ویزاهای دانشجویی تنها آیلتس آکادمیک مورد قبول مراکز آموزشی و دانشگاهها می باشد. درباره آزمون پی تی ای PTE نیز باید گفت فقط و فقط نوع آکادمیک آن قبول استرالیا می باشد.

تفاوت پی تی ای و آیلتس

تفاوت های اصلی PTE وIELTS

  1. مدت زمان آزمون پی تی ای آکادمیک سه ساعت بوده و به صورت کامپیوتری و در یک روز انجام می‌شود در صورتیکه آزمون آیلتس معمولاً طی دو روز برگزار می‌شود.
  2. کسب نمره‌ی بالا در این آزمون نسبتاً ساده ‌تر از آیلتس است زیرا معیارهای نمره‌ دهی این آزمون بسیار بی‌طرفانه هستند.
  3. آزمون پی تی ای آکادمیک ‌آزمونی عادلانه است که زبان انگلیسی کاربردی را ارزیابی می‌کند. در این آزمون ۷۱ سؤال در ۲۱ فرمت مختلف و در ۴ بخش ارائه می‌شود.
  4. سیستم کامپیوتری نمره‌ دهی پی تی ای آکادمیک از یک الگوریتم پیچیده پیروی کرده و افراد را به صورت برابر ارزیابی می‌کند. درحالی‌که در سیستم نمره‌دهی انسانی ممکن است نظرات شخصی و متعصبانه‌ی افراد بر اساس ظاهر، زبان بدن و حالات چهره‌ی شرکت‌کنندگان در آزمون در نتایج آزمون تاثیرگذار باشند.
  5. متن‌های ریدینگ آزمون پی تی ای آکادمیک نسبتاً کوتاه‌تر از متن‌های آزمون آیلتس هستند (معمولاً ۱۰۰ تا ۳۰۰ کلمه) و هر سؤال، با متن مربوط به خود همراه است و این باعث می‌شود بخش ریدینگ کمتر گمراه‌ کننده و چالش ‌برانگیز باشد.

آزمون آیلتس

  1. بخش لیسنینگ این دو آزمون مشابه هم هستند با این تفاوت که در آزمون پی تی ای آکادمیک شرکت‌ کنندگان از هدفون استفاده می‌کنند بنابراین فایل‌های صوتی را بهتر شنیده، صدا اکو نشده و چیزی موجب حواس‌پرتی آن‌ها نمی‌شود.
  2. در آزمون پی تی ای آکادمیک هیچ عامل انسانی دخیل نمی‌باشد بنابراین در ارزیابی و نمره‌ دهی این آزمون، خطا و اشتباه انسانی وجود ندارد.
  3. سؤالات بخش رایتینگ آزمون پی تی ای آکادمیک سؤالاتی عمومی بوده و در آزمون‌های مختلف بسیار تکرار می‌شوند.
  4. اگر در آزمون آیلتس نمره‌ی ۵.۵ یا ۶ را کسب کرده‌اید احتمال آن زیاد است که با تمرین و آموزش مناسب، در آزمون پی تی ای نمره‌ی معادل بالاتری را کسب کنید. به عبارت دیگر کسب نمره‌ی بالا در آزمون پی تی ای آکادمیک ساده ‌تر از کسب نمره‌ ی بالا در آزمون آیلتس میباشد.
  5. نمره دهیPTE کاملا اتوماتیک و خودکار و در بازه ۱۰-۹۰ می باشد درحالی که در آیلتس به صورت دستی و بازه نمره ها بین ۰-۹ می باشد. فرم گزارش نتایج آیلتس ۱۳ روز بعد ازآزمون ارسال می شود در حالی که آزمون آکادمیک PTE  ۵ روز کاری بعد از آزمون به صورت آنلاین در دسترس  متقاضیان می باشد.

نمره دهی آیلتس و پی تی ای

نکته منفی درآزمون PTE این است که در حال حاضر، امتحان PTE در کشور ایران برگزار نمیشود و متقاضیان شرکت در آزمون مجبورهستند برای شرکت در امتحان به کشورهای همسایه مانند امارات و ترکیه بروند. علاوه بر این، با توجه به پیشینه نسبتا کوتاه این امتحان نسبت به آیلتس، پیدا کردن مدرسین مجرب این آزمون نسبتا دشوار میباشد.

اگر شما زمان کوتاهی برای آمادگی دارید نباید هر دو آزمون را انجام دهید. درواقع هر دو آزمون دشواری خاص خود را دارند و در حقیقت اگر شما نیاز دارید خیلی سریع یاد بگیرید جفت آزمون مشابه هم میباشند. آیلتس ساده تر است زیرا تعداد سوالات کمی دارد و PTE هم به این دلیل که یک سایت پرکتیکال خوبی دارد مناسب و آسان میباشد.

امیدواریم مقاله مقایسه آزمون آیلتس و پی تی ای برای شما مفید بوده باشد.

شما بعد از این که تصمیم به شرکت در آزمون مورد نظر خود را گرفتید میتوانید در کلاس تدریس خصوصی آیلتس و یا کلاس تدریس خصوصی پی تی ای شرکت کنید.

امتیاز دهی از راست به چپ است

2 thoughts on “مقایسه آزمون آیلتس و پی تی ای ( PTE)”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *