آزمون آیلتس لایف اسکیلز

ساختار آزمون آیلتس لایف اسکیلز (Life Skills)

همانطور که در مقاله آیلتس لایف اسکیلز (Life Skills) توضیح داده شد، آزمون آیلتس لایف اسکیلز فقط برای ارزیابی سطح زبان انگلیسی افرادی که قصد دارند در انگلستان زندگی کنند طراحی شده است. این آزمون فقط مهارت های Speaking و Listening شما را می سنجد. البته این Speaking و Listening مثل آزمون آیلتس جنرال یا آکادمیک نیست. در آزمون آیلتس لایف اسکیلز شما باید با یک شرکت کننده دیگر در مقابل ممتحن (Examiner) به سوال ها پاسخ بدهید. سطح زبان شما فقط بر اساس توانایی های خود شما سنجیده می شود و اصلاً مهم نیست شرکت کننده دیگر زبانش قوی است یا ضعیف.

آزمون آیلتس لایف اسکیلز سطح A1 و A2

بخش دارند که در بخش اول شرکت کننده ها در مورد یک موضوع روزمره و آشنا حرف می زنند و در بخش دوم هم یک Listening پخش می شود و سپس شرکت کننده ها باید به یک سری سوال در مورد لیسنینگ پاسخ بدهید. در بخش سوم هم دو شرکت کننده در مورد یک موضوع خاص با هم حرف خواهند زد. بگذارید این سه بخش را با کمی جزئیات بیشتر توضیح بدهم.

در بخش اول سطح A1 و A2 که در  حدود ۹ دقیقه طول می کشد، ممتحن (ٍExaminer) ابتدا سوال هایی از هر کدام از شرکت کننده ها می پرسد. این سوال ها در مورد موضوعاتی مثل کار، تحصیل، محل زندگی، ملیت، عادت ها، تفریح ها، اوقات فراغت و موضوعاتی از این دست هستند. سپس ممتحن به هر شرکت کننده یک موضوع می دهد و از او می خواهد تا از شرکت کننده دوم در مورد این موضوع سوال هایی بپرسد. در این مرحله ۱.۵ دقیقه زمان به شرکت کننده ها داده می شود تا سوال های خودشان را روی کاغذی که به آنها داده شده بنویسند. بعد از ۱.۵ دقیقه نت برداری، هر شرکت کننده حد اکثر ۲ دقیقه وقت دارد تا سوال های خودش را از شرکت کننده دیگر بپرسد.

بخش دوم سطح A1 و A2 هم یک Listening است. در این بخش ابتدا ممتحن سوالی از دو شرکت کننده می پرسد و سپس دو فایل Listening برای آنها پخش می شود و آنها با توجه به اطلاعت موجود در Listening باید به سوال ها پاسخ بدهند. در مرحله بعد، ممتحن از شرکت کننده ها سول دیگری می پرسد و از آنها می خواهد یک بار دیگر به فایل های صوتی Listening گوش کنند و به سوال ها پاسخ بدهند.

بخش سوم A1 و A2 به این شکل است که ممتحن به دو شرکت کننده یک موضوع می دهد و از آنها می خواهد در مورد آن با هم حرف بزنند. مثلاً ممتحن از دو شرکت کننده می خواهد در مورد تعطیلات آخر هفته و کار هایی که انجام می دهند با هم حرف بزنند. اگر دو شرکت کننده در پیدا کردن سوال های مناسب مشکل داشته باشند ممتحن سوال هایی را پیشنهاد خواهد داد.

 آیلتس لایف اسکیلز سطح B1

از سه بخش تشکیل شده است که با هم در حدود ۲۲ دقیقه طول خواهند کشید. بطور خلاصه، بخش اول مربوط به Speaking، بخش دوم مربوط به Listening و بخش سوم هم مربوط به Speaking است.

در بخش اول که حدود ۱۰ دقیقه طول می کشد، ابتدا ممتحن سوال هایی را از هر یک از شرکت کننده ها می پرسد. این سوال ها معمولا در مورد نام و ملیت شرکت کننده ها هستند. سپس ممتحن از شرکت کننده اول می خواهد تا ۱.۵ دقیقه در مورد یک موضوع برای شرکت کننده دوم حرف بزند. البته شرکت کننده اول یک دقیقه فرصت دارد تا در مورد پاسخی که می خواهد بدهد فکر کند. بعد از اینکه شرکت کننده اول پاسخ ۱.۵ دقیقه ای خودش را داد، شرکت کننده دوم باید چند سوال درمورد پاسخ ارائه شده از او بپرسد. سپس، همین مراحل برعکس اجرا می شود و شرکت کننده دوم ۱.۵ دقیقه در مورد موضوعی دیگر حرف خواهد زد و شرکت کننده اول باید از او سوال بپرسد.

بخش دوم سطح B1 آزمون آیلتس لایف اسکیلز مربوط به Listening است. در این بخش دو فایل صوتی برای شرکت کننده ها پخش می شود. قبل از پخش شدن این دو فایل صوتی، ممتحن از شما یک سوال  می پرسد و شرکت کننده ها باید بعد از شنیدن Listening ها بتوانند به این سوال ها پاسخ بدهند. مثلاً فرض کنید دو مکالمه بین دو نفر پخش می شود و ممتحن از شرکت کننده ها می خواهد بگویند هر مکالمه در چه محیطی در حال انجام است: در یک آشپزخانه، کتابخانه یا یک مصاحبه شغلی؟! سپس ممتحن یک سوال دیگر از هریک از شرکت کننده ها می پرسد و از آنها می خواهد یک بار دیگر به فایل های Listening گوش کنند و به آن سوال ها پاسخ بدهند.

بخش سوم B1 باز Speaking است. البته نه مثل بخش اول. در بخش سوم دو شرکت کننده باید با هم در مورد یک موقعیت فرضی برنامه ریزی کنند و در مورد حالت های مختلف موجود با هم بحث و تصمیم گیری کنید. به عنوان مثال ممتحن ممکن است به شرکت کننده ها بگوید یکی از دوستان شما قصد دارد ازدواج کند و از شما می خواهد به او کمک کنید در مورد محل برگزاری مراسم و غذاهایی که قرار است سرو شود تصمیم بگیرد. سپس ممتحن به شرکت کننده ها لیستی از سه محل برای برگزاری مهمانی و لیست دیگری از سه غذا و نوشیدنی مختلف می دهد و و شرکت کننده باید در دو دقیقه در مورد این موارد با هم حرفق بزنند و تصمیم بگیرند.بعد از این مرحله هم ممتحن یک موضوع دیگر به شرکت کننده ها می دهد و از آنها می خواهد در مورد موضوع داده شده از همدیگر سوال هایی بپرسند.

امتیاز دهی از راست به چپ است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *