آموزش زبان انگلیسی در کودکی

یادگیری زبان دوم در گذشته یک مهارت خاص محسوب میشد اما با پیشرفت تکنولوژی و گسترش مشاغل بر بستر اینترنت و دنیای ارتباطات این روزها احساس بیشتری به آموزش زبان انگلیسی خواهید کرد و یادگیری زبان دوم به عنوان اصل برای دانش آموزان و کسانی که قصد ارتقای سطح شغلی و یا مهاجرت دارند تبدیل شده است. در ایران بسیار دیده می شود که بسیاری از کودکان به راحتی به دو یا سه زبان صحبت میکنند و گویش خاص خود را دارند و هیچ اتفاقی هم برای آنها نمی افتد. بنابراین زبان انگلیسی هم از این قاعده مستثنی نبوده و میتوانید با خیال راحت به کودک خود زبان انگلیسی را بیاموزید. یا این حال در این مقاله مزایا و معایب آموزش زبان انگلیسی در کودکی را به شما آموزش می دهیم.

مزایای آموزش زبان انگلیسی به کودکان

آموزش زبان انگلیسی در کودکی دارای مزایای زیادی می باشد که به برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

  • درک صحیح از فرهنگ‌های متفاوت

از فواید یادگیری زبان انگلیسی در کودکی این است که کودک با فرهنگ های متفاوت آشنا می شوند و این باعث شده تا کودکان تفکرات مختلف را بهتر درک کند. زمانی که کودک با تفرات دیگر آشنا شود می تواند با افراد بیشتری ارتباط برقرار کند و بهتر می‌تواند فرهنگ‌های مختلف را بپذیرد و به آن‌ها احترام بگذارد. نتایج تحقیقات متعدد روی این مورد نشان می‌دهد که کودکی که چند زبان را در کودکی یاد گرفته است، تفکراتش بسیار منعطف‌تر و هوشمندانه‌ تر از دیگر افراد است.

  • فرصت‌های عالی در آینده

بسیار مشخص است که کودکی که قادر باشد به زبان انگلیسی صحبت کند، فرصت‌های تحصیلی و شغلی بسیار بیشتری نسبت به دیگران را دارد. این کودکان به منبع اطلاعاتی دسترسی دارند که همیشه و همه جا همراه آنها می باشد و میتوانند با این منبع که تسلط بر زبان انگلیسی است بسیاری از مشکلات و موانع روزمره خودشان را که ممکن است با افراد دیگر به وجود آید را حل کنند.

بیشتر بخوانید: یادگیری زبان انگلیسی از چه سنی مناسب تر است؟

  • مهارت بالا در عملکرد اجرایی

مهارت های مربوط به عملکرد اجرایی، توانایی های شناختی و رفتاری مشتمل بر استدلال، برنامه ریزی و حل مسئله است. مطالعات نشان داده کودکان چندزبانه معمولا مهارت های عملکرد اجرایی بهتری در مقایسه با همسالان یک زبانه خودشان دارند. این توانایی ها خصوصا در زمینه مهار احساسات و دقت و نظارت آن ها بروز پیدا می کند. شاید این توانایی به دلیل تعویض مداوم زبان ها در یک خانواده چند زبانه می باشد. مهارت های عملکرد اجرایی قوی، متضمن موفقیت های علمی و اجتماعی کودکان چندزبانه است.

  • تقویت حافظه

یکی از بخش های عمده یادگیری زبان دوم مربوط به حافظه می باشد؛ افراد چندزبانه، در آزمون های حافظه اغلب از کسانی که فقط به یک زبان صحبت می کنند، امتیاز بالاتری میگیرند. داشتن حافظه قوی مزایای شخصیتی و اجتماعی زیادی دارد ومیتواند در دستیابی به موفقیت های تحصیلی و شغلی نقش تعیین کننده ای ایفا کند.

  • افزایش خلاقیت

یادگیری زبان دوم باعث افزایش خلاقیت شده و کودکان دو یا چند زبانه راحت‌تر توانسته موضوعات را از دریچه‌های متفاوت ببینند. این کودکان انعطاف ذهنی، خلاقیت و مهارت‌های ارتباطی بیشتری را در اختیار دارند. همچنین این کودکان بهتر توانسته خود را جای فرد دیگری گذاشته و احساس همدلی بیشتری با دیگران ‌کنند و با دیگران ارتباط بهتری برقرار نمایند.

معایب آموزش زبان انگلیسی به کودکان

برای اینکه تصمیم صحیحی در این رابطه بگیرید بایستی تنها به حقایق نگاهی بیندازید. در حقیقت از معایبی که آموزش زبان انگلیسی در کودکی دارد این است که به ‌طور کلی ۴ مشکل امکان دارد کودک شما دچار آن بشود که این چهار مورد هم در همه‌ی موارد رخ نخواهد داد. تمامی این مشکلات نیز در سال‌های ابتدایی یادگیری زبان رخ می‌دهد و کم‌کم از میان خواهد رفت.

  • تأخیر در تکلم

به طور کلی باور عموم مردم بر این است که کودکی که چندزبانه بزرگ می‌شود دیرتر زبان باز خواهد کرد. این موضوع اما دیگر ازلحاظ علمی قابل‌ قبول نمی باشد زیرا باور هیچ اساس علمی نخواهد داشت. ثانیاً تحقیقات زبانشناسی آن را رد کرده است. فراموش نکنید کودکی که دو یا چند زبان را باهم بیاموزد چند برابر بیشتر از دیگر همسالان خود در معرض مطالب و لغات جدید قرار می گیرد. با این ‌وجود این شش ماه تأخیر احتمالی بسیار اهمیت کمتری نسبت به اینکه بچه بتواند دو یا سه زبان صحبت کند، دارد.

  • فشار درسی

اگر که قصد داشته باشید کودکتان در خواندن و نوشتن نیز مهارت داشته باشد، فشار درسی وی افزایش زیادی پیدا خواهد کرد. اما اکثر پدران و مادران تنها دوست دارند که فرزندشان بتواند زبان انگلیسی را بفهمد و خوب صحبت کند. بنابراین اگر جزو این دسته از افراد هستید این مشکل زیاد برای شما موضوعیت نخواهد داشت.

  • زحمت بیشتر برای پدر و مادر

پرورش کودکی که به چند زبان مسلط است زحمت بسیاری برای پدر و مادر دارد برای اینکه بزرگ کردن این کودک نیاز به تلاش بالایی دارد.

  • تداخل زبان‌ها

تداخل زبان ‌های مختلف باهم خیلی در کودکانی که چند زبان می آموزند مرسوم است. اگر کودک، لغتی از یک زبان یادش نیاید، از دیگر زبان آن لغت را قرض می‌کند تا پیام خود را بتواند ارسال کند. البته این موضوع یک اختلال فکری محسوب نشده؛ بلکه کاملاً یک فرایند طبیعی در هنگام یادگیری دو یا چند زبان می باشد.

 

 

 

امتیاز دهی از راست به چپ است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *