نحوه نوشتن انگیزه نامه

اگر که قصد مهاجرت را دارید نوشتن انگیزه‌نامه برای اپلای یک نیاز ضروری برای شما است زیرا برای کسب پذیرش دانشگاه های مختلف دنیا نحوه نوشتن انگیزه‌نامه (SOP) یکی از مهم‌ترین مراحل می باشد. زبان آموزان بسیاری هستند که بر این باور هستند که نوشتن sop همانند یکی از مقالات دانشگاهی آنها می باشد و به همین دلیل است که با نوشتن یک نوشته کاملا اشتباه توقع نوشتن یک sop مناسب را دارند. این در حالی است که کمیته‌های پذیرش دانشگاه‌های مختلف تاکید شدیدی بر این فاکتور دارند در واقع آنها می خواهند متوجه شوند که میزان علاقه شما به این دانشگاه و ادامه تحصیل در آن چقدر است. اگر که فقط مهارت رایتینگ شما خیلی خوب است کافی نمی باشد زیرا انگیزه‌نامه شما باید از یک استراتژی خوب برخوردار باشد. در این مطلب نحوه نوشتن انگیزه نامه صحیح را به شما می آموزیم.

انگیزه نامه (SOP) چیست؟

SOP یا همان Statement of Purpose به معنای انگیزه‌نامه می‌باشد. سوالی که برای همه متقاضیان وجود دارد این است که با توجه به مدارک ارائه شده به کمیته‌های تصمیم گیری دیگر انگیزه نامه چه اهمیتی دارد؟ به چه دلیل داشتن یک انگیزه نامه خوب می‌تواند مرز بین شکست و موفقیت در پذیرش دانشگاه باشد؟ پاسخ این سوال این است که کلیه سوابق و مدارک شما تنها گذشته شما را نمایان می کند اما تنها یک انگیزه‌نامه خوب است که آینده شما را برای کمیته مشخص می‌سازد. انگیزه‌نامه یا SOP در ابتدا به هیئت تصمیم‌گیری کمک کرده تا درک بهتری را از وضعیت فعلی شما، عوامل تاثیر‌گذار بر حرفه شما و همچنین علایق و برنامه‌های آتی شما داشته باشند.

بیشتر بخوانید: ساختار و مدل نوشتن رزومه انگلیسی

نکات مهم برای نوشتن انگیزه نامه خوب

در زیر نکاتی راجع به نحوهٔ نوشتن و ویرایش انگیزه نامهٔ علمی برای شما آورده ایم:

  • هدف از انگیزه نامه را مشخص کنید.

پروندهٔ درخواست شما برای پذیرش اطلاعات زیادی را درباره شما برای کمیتهٔ پذیرش فراهم می‌کند. علی‌رغم تمامی این اطلاعات، کمیته‌های پذیرش اطلاعات زیادی راجع به علایق فردی و انگیزهٔ شما دریافت نخواهد کرد. کمیته‌های پذیرش به دنبال دانشجویانی هستند که برای برنامه‌هایشان بهترین بوده اند و احتمال موفقیت و به اتمام رساندن تحصیلات عالی در آن‌ها زیاد می باشد. آن ها در انگیزه نامه شما اینکه چه کسی هستید، اهدافتان چیست و راه‌هایی که از طریق آن‌ها با برنامهٔ مذکور هماهنگ می‌شوید را در انگیزه نامهٔ شما جستجو می‌کنند.

  • نوشتن انگیزه نامه را با ارزیابی خود شروع کنید.

در ابتدا و قبل از شروع انگیزه نامه باید اهداف و تجاربتان را به درستی شناخته و برای پیگیری آن ها آماده باشید. شما از تمام اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده اید، استفاده نخواهید کرد. تمامی آن‌ها را ارزیابی کرده و اولویت‌های خود را مشخص می کنید. برنامه ریزی شما باید به صورتی باشد که  در مورد اطلاعاتی که در جهت اهداف و اولویت‌هایتان است، صحبت کنید.

  • انگیزه نامه، یک مقاله است.

تا به امروز شما در زندگی آکادمیک خود بسته به رشتهٔ تحصیلی خود، مقالات خوب بسیاری به‌ عنوان تکالیف کلاسی یا در امتحانات نوشته‌اید انگیزه نامه هم مانند یکی از همان مقالاتی است که نوشته اید و شامل: مقدمه، بدنه و نتیجه‌گیری می باشد. این مقاله می‌تواند سرنوشت درخواست شما را مشخص کند.

  • ساختار جمله ها را تغییر دهید.

ذهن انسان به سرعت خسته می شود و تنها به فعل، مفعول و موضوع توجه می کند. به همین دلیل استفاده درست از جملات ساده، ترکیبی و پیچیده در ساختار متن می تواند کمک کند تا ذهن خواننده معطوف شود.

  • متن را مانند یک داستان بنویسید نه یک بیانیه

اگر که بتوانید این معرفی را با قلمی زیبا و نگارش صحیح بنویسید، اعضای کمیته علمی دانشگاه مورد نظرتان بیشتر با شما ارتباط برقرار می‌کنند و احتمال قبول کردن شما بالا می رود. به خاطر سپردن یک داستان خیلی ساده ‌تر از بیانیه یا یک اعلامیه خیلی رسمی می باشد. زمانی که به سوالات فکر می‌کنید، پاسخ منطقی و جذاب برای آنها بیابید و هر چیزی را که در ذهن دارید کاملا بال و پر ببخشید و دلیلی مستحکم برای آن بیاورید. داستانی را که می‌خواهید بیان کنید به شکل کوتاه بیان کنید و در آن به مسائل پراکنده و بی‌اهمیت نپردازید.

نحوه نوشتن انگیزه نامه

  • از متخصص SOP کمک بگیرید.

همواره برای انجام کارهای مهم از افراد متخصص مشورت بگیرید. اگر که قصد دارید SOP خود را شخصا بنویسید، این کار را انجام دهید، اما برای ویرایش از یک متخصص انگیزه نامه کمک بگیرید. چرا که چیزی که برای شما ساده و پیش پا افتاده است، ممکن است از نظر یک متخصص، بسیار مهم باشد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با نحوه نوشتن انگیزه نامه آشنا نماییم.

 

 

امتیاز دهی از راست به چپ است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *