فاکتورهای نمره دهی در اسپیکینگ

نحوه نمره دادن در speaking آیلتس

آشنایی با معیارها یا فاکتورهای نمره دهی در اسپیکینگ آزمون آیلتس یکی از عوامل موفقیت زبان آموزان در این زمینه است چرا که با تمرکز بیشتر بر روی این فاکتورها میتوانند زمان مفید بیشتری را صرف ارتقاء سطح خود نمایند.

در اسپیکینگ چهار فاکتور نمره دهی وجود دارد که هر کدام به مقدار مساوی (یک چهارم یا بیست و پنج درصد) در نمره نهایی تاثیر می‌گذارند.

اگزمینر طبق جدول توصیفی speaking band descriptor) ) به هر کدام از چهار فاکتور فوق نمره‌ای بین ۱ تا ۹ میدهد ( از نظر تکنیکی و زبانشناسی بسیار بعید است که فاصله این فاکتور ها بیش از دو نمره شود: یعنی مثلاً کسی در فلونسى یا روان صحبت کردن پنج بگیرد ولی در تلفظ نمره هفت یا هشت کسب کند (.

نکته مهم این است که طبق band descriptor اسپیکینگ، پس از نمره دهی ممتحن، نمره به صورت ریاضی و رو به بالا ( مانند نمره اورال) گرد نمی شود.بلکه رو به پایین گرد می‌گردد!

 

نکته:حتماً و به صورت جدی روی ضعیف ترین فاکتورهای خود کار کنید و آنها را بهبود بخشید چرا که نمیتوان با مثلاً افزایش شدید دانش واژگانى ضعف مفرط گرامر را پوشش داد.

معرفی فاکتورهای نمره دهی در اسپیکینگ

۱) Fluency and Coherence یا روانی و منسجم صحبت کردن، ( نبود مکث بیش از حد، تکرار بی مورد و من من کردن…)

۲)Lexical resource یا دایره لغات، واژگان درست و مناسب و سطح بالا(نمره بالای هفت فقط مختص کسانی است که از واژگان سطح بالای مرتبط به موضوع استفاده میکنند: کالوکیشن ها، اصطلاحات و ایدیوم ها و واژگان کم کاربرد ولی مرتبط به موضوع )

۳) Grammatical Range and accuracy یا ساختارهای دستوری و درست به کار بردن جمله ها، گرامر درست و سطح بالا نمره بالای هفت فقط مختص کسانی است که گرامر پیچیده را روان و گسترده و طبیعی استفاده میکنند: کلاز های وابسته، انواع شرطی ها،

۴) Pronunciation یا تلفظ  میباشند. تلفظ ( دقت کنید که تلفظ ارتباطی با لهجه بریتیش یا امریکن… ندارد، بلکه رعایت فاکتورهای “استرس”، “اینتونیشن” و “چانکینگ” است.)

نکته: در کل، بر عکس رایتینگ، در اسپیکینگ “چگونه گفتن” اهمیت بیشتری نسبت به “چه چیزی” گفتن دارد.

اگزمینر طبق جدول توصیفی ( speaking band descriptor) به هر کدام از چهار فاکتور فوق نمره‌ای بین ۱ تا ۹ میدهد ( از نظر تکنیکی و زبانشناسی بسیار بعید است که فاصله این فاکتور ها بیش از دو نمره شود: یعنی مثلاً کسی در فلونسى یا روان صحبت کردن پنج بگیرد ولی در تلفظ نمره هفت یا هشت کسب کند)
نکته مهم این است که طبق band descriptor اسپیکینگ، پس از نمره دهی ممتحن، نمره به صورت ریاضی و رو به بالا ( مانند نمره اورال) گرد نمی شود.
بلکه رو به پایین گرد می‌گردد!
مثلاً اگر شما در سه فاکتور ۷ کسب کنید ولی در یک فاکتور ۶، آنگاه نمره شما ۶٫۵ می شود و نه ۷!

درس برای شما: حتماً و به صورت جدی روی ضعیف ترین فاکتور های خود کار کنید و آنها را بهبود بخشید: نمیتوان با مثلاً افزایش شدید دانش واژگانى ضعف مفرط گرامر را پوشش داد.

 

امتیاز دهی از راست به چپ است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *