آزمون آیلتس چیست

آزمون آیلتس چیست ؟

شاید تا به حال به موضوع فکر کرده اید که آزمون آیلتس چیست ؟ دارای چه ساختاری است؟ شامل چند بخش میشود؟ در مقاله زیر سعی داریم به توضیحاتی در این رابطه بپردازیم با ما همراه باشید.

آیلتس (IELTS) آزمونی است برای سنجش میزان مهارت زبان انگلیسی افرادی که قصد ادامه تحصیل یا کار در یکی از کشور های انگلیسی زبان و یا محیط هایی که زبان انگلیسی بعنوان زبان رایج تکلم می شود را دارند. امتحان IELTS با همکاری مشترک دانشگاه کمبریج، کنسولگری انگلستان و سازمان IDP استرالیا برگزار می‌شود. این امتحان از بالاترین و معتبرترین استانداردهای بین‌المللی جهت سنجش سطح زبان انگلیسی داوطلبان استفاده می‌کند و چهار توانائی Writing ،Reading ،Listening و Speaking را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. بسیاری از دانشگاهها در کشورهای مختلفی همچون کانادا، انگلستان، استرالیا، نیوزلند و آمریکا امتحان آیلتس را به رسمیت می‌شناسند. همچنین جهت مهاجرت به کشورهای کانادا، استرالیا و نیوزلند، داشتن مدرک IELTS الزامی است. آیلتس در بیش از ۲۷۰ مرکز امتحانی واقع در ۱۱۰ کشور مختلف دنیا برگزار می‌گردد.

ساختار آزمون آیلتس

آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده که عبارتند از:

  • خواندن یا درک مطلب(Reading)
  • نوشتن (Writing)
  • گوش دادن (Listening)
  • حرف زدن یا مکالمه (Speaking)

 

هر یک از این بخش ها نمره ای از ۹ خواهند داشت که با واحد ۰٫۵ نمره تغییر می کند به این مفهوم که نمره در این آزمون بصورت مثلاً ۷ یا ۷/۵ خواهد بود و ۷/۲۵ در این آزمون وجود ندارد. نمره کل برابر خواهد بود با میانگین نمره های این چهار مهارت که اگر عددی غیر از حالت فوق شود به نزدیک ترین مقدار قابل قبول گرد می شود. بعنوان مثال اگر شما در این چهار بخش به ترتیب نمره ۷، ۷، ۷/۵ و ۸ داشته باشید نمره کل (که به نمره Overall موسوم است) خواهد شد ۷/۵٫ اگر مقدار اعشار میانگین نمره ۰/۲۵ یا ۰/۷۵ باشد هم به سمت بالا گرد می شوند. یعنی اگر میانگین نمره ۷/۲۵ باشد نمره کل شما برابر ۷/۵ خواهد بود.

دانشگاه های مختلف حداقل های متفاوتی برای آزمون آیلتس دانشجویان خود در نظر می گیرند، اما صرفاً برای اینکه دیدی به شما داده باشم باید بدانید دانشگاه های هاوارد، آکسفورد و کمبریج که از برترین دانشگاه های جهان به شمار می روند حداقل نمره آیلتس ۷ را برای دانشجویانشان تعیین نموده اند.

آزمون آیلتس (IELTS) در دو نسخه آکادمیک (Academic) و جنرال (General) برگزار می شود که نسخه آکادمیک مخصوص افرادی است که قصد ادامه تحصیل در سطح دانشگاهی را دارند و نسخه جنرال برای آن هایی است که می خواهند در سطح مدرسه تحصیل کرده یا در محیط های انگلیسی زبان کار یا به کشور های انگلیسی زبان مهاجرت نمایند. تفاوت این دو نسخه تنها در قسمت Reading و Writing است و بخش های Speaking و Listening در هر دو نسخه مشابه می باشند. در بخش Reading متون نسخه آکادمیک به وضوح پیچیده تر و طولانی تر از نسخه جنرال می باشند. در قسمت Writing، نسخه جنرال دارای یک نامه نگاری و یک موضوع مستقل است که باید به ترتیب هرکدام حداقل ۱۵۰ و ۲۵۰ کلمه باشند. این در حالی است که در نسخه آکادمیک بجای نامه، نموداری ( یا یک جدول و یا ترکیبی از این ها) داده شده و شما باید در ۱۵۰ کلمه گزارشی از اطلاعات ارائه شده بنویسید.

در قسمت شنیداری آزمون آیلتس تکیه بر لهجه بریتیش است. لذا آشنایی متقاضیان این آزمون با لهجه بریتیش اجتناب ناپذیر می باشد. هرچند در بخش حرف زدن نیازی به داشتن لهجه بریتیش نبوده و شما می توانید حتی به لهجه آمریکایی نیز صحبت کنید و هنوز نمره کامل (یعنی ۹ از ۹) را کسب کنید.

تفاوت عمده آزمون آیلتس (IELTS) با آزمون تافل iBT در این است که در آیلتس هر مهارت تقریباً بطور مستقل از بقیه مورد سنجش قرار می گیرد، در حالی که در تافل مهارت های حرف زدن و نوشتن بصورت ترکیبی از این ها با دو مهارت گوش کردن و خواندن ارزیابی می شوند. همچنین همانطور که اشاره شد، آزمون آیلتس دارای دو نسخه می باشد، در حالی که تافل از این لحاظ تنها یک نسخه دارد.

 

امتیاز دهی از راست به چپ است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *