پرکاربردترین زبان ها در دنیا

اگر بخواهیم پرکاربردترین زبان‌ ها در دنیا را به ‌جز زبان انگلیسی بررسی کنیم، به طیف وسیعی از زبان‌های مختلف می‌رسیم که هر کدام به نحوی می‌توانند در دنیای ارتباطات به ما کمک کنند. البته یادگیری زبان و این که تعیین کنیم چه زبان‌هایی برای ما پرکاربرد میباشد، کاملا به شرایط کاری و حتی موقعیت جغرافیایی ما بستگی دارد.

به ‌طورکلی برخی از زبان‌ها در دنیا رواج بیشتری دارند. طبق تحقیقاتی که از زبان های مختلف بدست آورده ایم، برخی از این زبان ها کاربرد زیادی به خصوص برای ما ایرانی‌ها دارند. معمولا زبان‌هایی که تعداد کاربران آن‌ها بیشتر میباشد، جزو پرکاربردترین زبان ها در دنیا قرار می‌گیرند و برای این که بتوانیم با این تعداد بیشتر ارتباط برقرار کنیم، یادگیری آن می‌تواند، بسیار مفید باشد.

چه چیزی یک زبان را «مفید و پرکاربرد» می‌کند؟

پرکاربردترین زبان ها در دنیا

«مفید بودن» یک زبان به عوامل مختلفی بستگی دارد و اهداف و تمایلات مختلفی را هم در بر میگیرد. در این مطلب تعدادی از نکات را بیان میکنیم که به شما در انتخاب پرکاربردترین و مفیدترین زبان‌های خارجی، کمک می‌کند.

  • منطقه‌ی جغرافیایی

یکی از عوامل مهمی که در کاربرد یک زبان تاثیر‌گذار است، منطقه‌ای است که مردم به آن زبان صحبت می‌کنند. زبان‌های اروپایی به خاطر امور گردشگری و تجاری کاربرد زیادی دارند.

همانطور که میدانید شما باید بر اساس علاقه‌ی خود به مناطق جغرافیایی مختلف، زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر به هیچ عنوان نمی‌خواهید به عربستان یا کشورهای عرب‌زبان سفر کنید، نباید زبان عربی یاد بگیرید. اگر از گرما متنفر هستید و با ساحل و دریا و آفتاب، رابطه‌ی خوبی ندارید، نباید زبان اسپانیایی یاد بگیرید. اما اگر عاشق سرما هستید، زبان نروژی، آلمانی و … به شما توصیه می‌شود.

  • کاربرد

گاهی واقعا نمی‌دانید از آن زبان چه استفاده‌ای بکنید. در این مورد، حتما باید به کاربرد زبان دقت داشته باشید. اگر زبانی یاد بگیرید که هیچ کاربردی در کشورتان ندارد، بازار کار ندارد، مردم کمی به آن زبان صحبت می‌کنند و خیلی سخت است، خودتان را برای یادگیری آن زبان اذیت نکنید.

  • تعداد گوینده‌ها

اگر تعداد زیادی از افراد در دنیا به همین زبان صحبت می‌کنند، می‌توان آن را زبانی پرکاربرد دانست. برای مثال، ۱.۵ میلیارد نفر در دنیا به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند یا زبان دوم آن‌ها، زبان انگلیسی است. هرچه تعداد کسانی که به زبان مورد نظر شما صحبت می‌کنند بیشتر باشد، فرصت‌ یا نیاز استفاده از آن زبان بیشتر خواهد شد.

علاوه‌ بر این، لازم است بدانیم مردم در سراسر دنیا چه زبان‌هایی یاد می‌گیرند. برای مثال، بومی‌های انگلیسی‌زبان، معمولا زبان فرانسه یا اسپانیایی را به عنوان زبان دوم انتخاب می‌کنند.

تعدادی از پرکاربردترین زبان ها در دنیا

سریع‌ترین راه برای شروع یادگیری یک زبان، یادگیری با روش «غوطه‌ وری» (immersion) است (به عبارت دیگر، باید خود را در محیطی قرار دهید که کاملا به زبان مورد نظر صحبت شود).

اگر در منطقه‌ای زندگی نمی‌کنید که مردم به زبان مورد نظر شما صحبت کنند، کمی یادگیری از این طریق دشوارتر خواهد شد. با ما همراه باشید در ادامه میخواهیم این زبان‌ها را به شما معرفی کنیم:‌

  • چینی ، ماندارین

پرکاربردترین زبان ها در دنیا

چینی ها روز ها را سپری میکنند اما رتبه اول را در جدول زبان بومی جهان دارند زبان چینی با حدود ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت تقریبا ۱۵ درصد از جمعیت جهان تعداد گویندگان بومی بسیاری دارد لذا بسیاری از کشورها علاقه مند به یادگیری زبان چینی شده اند.

مردمی که به زبان چینی صحبت میکنند گویی از زبان واحد سخن میگویند اما اصلا اینگونه نیست زبان چینی از ترکیب چند زبان مرتبط تشکیل شده و ماندارین یکی از بزرگترین آنها است , این زبان به عنوان زبان رسمی کشور چین , تایوان و سنگاپور است .

زبان ماندارین به عنوان زبان نماد گرایی و شخصیت با استفاده از کاراکتر های چینی نوشته می شوند این سیستم نوشتاری از زمان باستان که هر نمادی بازنمایی یک کلمه خاص بود نشات گرفته است. در زبان ماندارین برخی به صورت سنتی در هنگ کنگ , ماکائو و تایوان تکلم می شود و برخی با کارکترهای ساده شده در کشور چین , مالزی و حتی سنگاپور مورد استفاده قرار می گیرد.

با این حال کشور چین در حال گذر از دنیای زبان , فناوری و توسعه به ویژه در کشور های آفریقایی میباشد به گونه ای که بسیاری از کشور های آفریقایی در صدد هستند زبان ماندارین را به عنوان زبان شاخص در مدارس به دانش آموزان آموزش دهند لذا ابرقدرت های جهان تقریبا به این واقعیت آگاه هستند که در آینده ای نزدیک با این روند از رشد ممکن است زبان ماندارین به عنوان زبان برتر در جهان شناخته شوند.

  • انگلیسی 

زبان های بین المللی

این امر بدیهی است که انگلیسی امروزه به عنوان یکی از محبوب ترین زبان های جهان است و به عنوان یک زبان بین المللی شناخته می شود اما انگلیسی در مقایسه با زبان ماندارین افراد بومی زیادی ندارد.

بیشتر کشورها از این زبان به عنوان زبان رسمی خود استفاده می کنند در صورتی که به هیچ وجه انگلیسی زبان مادری آنها نیست، کشورهای آفریقایی قبایل مختلفی دارند و انگلیسی را به عنوان یک زبان استاندارد پذیرفته اند به عنوان مثال کنیا دارای ۴۳ قبیله متفاوت میباشد که هر کدام زبان مختلفی دارند و تانزانیا بیش از ۴۷ قبیله دارند. این کشور ها انگلیسی را به عنوان زبان رسمی و استاندارد خود پذیرفته اند به همین صورت در کشور های مختلف از مدارس تا دانشگاه ها همگی به تدریس زبان انگلیسی می پردازند  و برخی نیز امتحانات را به زبان انگلیسی تدریس میکنند. جالب است که بدانید انگلیسی تحت تاثیر زبان های دیگری چون لاتین و فرانسه بوده است.

بهتر است بخوانید: حفظ لغات زبان انگلیسی در کمترین ترین زمان

  • هندی

هندی زبان پرکاربرد دنیا

با نگاهی به جمعیت کشور این واقعیت وجود دارد که زبان هندی زبان مادری بسیاری دارد  و علاوه بر این حدود ۲۵۰ میلیون گویشور غیر بومی جمعیت کشور هند حدود ۱.۳ میلیارد نفر بوده که در رتبه دوم بعد از چین قرار دارد. زبان هندی به عنوان زبان هندو نیز شناخته می شود این زبان به عنوان زبان رسمی در کشور هند بوده اما در کشور هایی چون نپال , موریس و فیجی نیز صحبت می شود.

  • اسپانیایی

اسپانیایی زبان پرکاربرد دنیا
زبان اسپانیایی  به عنوان چهارمین زبان بزرگ جهان شناخته می شود اما اگر بخواهیم فقط به عنوان رتبه زبان بومی نگاه کنیم دومین مورد در جدول زبان بومی است. این زبان به عنوان یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل متحد شناخته شده است. زبان اسپانیایی با حدود ۵۷۰ میلیون سخنور به عنوان یک زبان کاستیلی شناخته خواهد شد جالب است بدانید که اسپانیایی در آمریکای جنوبی و مرکزی نیز صحبت می گردد.

  • عربی

زبان عربی

این زبان امروزه به عنوان زبان رسمی حدود ۲۶ کشور جهان بوده که برخی معتقدند این یک زبان نیست بلکه ترکیبی از چند زبان است این زبان دارای حدود ۴۰۰ میلیون گویشور و حدود ۱۳۰ میلیون غیر بومی دارد. زبان عربی از عربستان سرچشمه گرفته و از آن زمان به بعد به سراسر خاورمیانه , شمال آفریقا و برخی مناطق شرقی آفریقا پخش شده است.

  • پرتغالی

زبان پرتغالی

نزدیک ۲۳۰ میلیون نفر در دنیا به زبان پرتغالی صحبت می‌کنند که در حقیقت آن را به هفتمین زبان مادری رایج در دنیا تبدیل کرده است. زبان پرتقالی در مناطق جغرافیایی مختلفی صحبت می‌شود. این زبان در ۹ کشور موجود در اروپا، آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا به عنوان زبان رسمی شناخته می‌شود.

اگر میخواهید مکالمه خود را قوی کنید پیشنهاد ما به شما شرکت در کلاس های تدریس خصوصی مکالمه است جهت مشاوره رایگان با شماره های زیر تماس بگیرید

تلفن تماس: ۰۲۱-۲۶۴۲۲۲۸۷ و ۰۹۳۵۲۱۲۰۰۳۱

امتیاز دهی از راست به چپ است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *