انواع آزمون تافل

آزمون تافل TOEFL که مخفف Test of English as a Foreign Language است یکی از آزمون‌های معتبر جهان میباشد که تقریبا در تمامی کشورهای دنیا به رسمیت شناخته می‌شود و در صورت کسب نمره‌ی قابل قبول این آزمون متقاضیان می‌توانند از آن در جهت اهداف خود نظیر مهاجرت شغلی و یا تحصیلی استفاده کنند. نمره آزمون تافل تقریبا در بیش از نه هزار دانشگاه در سطح جهان اعتبار داشته و همین ویژگی تافل را به یکی از معتبرترین آزمون‌ها بدل کرده است. این آزمون قدیمی و معتبر که به عنوان معیاری برای سنجش سطح زبان انگلیسی افراد به شمار می رود دارای انواع مختلفی میباشد و به شکل های گوناگونی برگزار می شود. ما در این مقاله میخواهیم شما را با انواع آزمون تافل آشنا کنیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انواع آزمون تافل :

  • آزمون تافل اینترنتی TOEFL ibt
  • آزمون تافل کتبی TOEFL Pbt
  • آزمون تافل کامپیوتری TOEFL Cbt

 

آزمون تافل کاغذی (PBT)

 

انواع آزمون تافل

 

آزمون تافل کتبی یا همان مبتنی بر کاغذ دارای ۴ بخش میباشد امتیاز این آزمون ۳۱۰ تا ۶۷۷ است که نمرات بخش های اسپسکینگ، ریدینگ و لیسنینگ میباشد. در این آزمون سوالات در قالب یک دفترچه در اختیار داوطلب قرار میگیرد. در این نوع از آزمون نمره بخش نوشتاری جداگانه حساب می شود. اکثر دانشگاه های دنیا نمره ی ۵۵۰ را حد پایین میدانند. این آزمون سالی ۶ مرتبه در کشور های مختلف برگزار می شود.

Listening

بخش شنیداری که شامل ۵۰ سوال میباشد در سه قسمت مطرح میگردد. طراحی سوالات listening بر اساس :

بخش اول: مکالمه بین دونفر

بخش دوم : مکالمه ای گسترده تر بین دو یا چند نفر

بخش سوم : یک سخنرانی دانشگاهی با موضوعی علمی

زمان پاسخگویی به سوالات این بخش ۳۵ دقیقه است.

 

بهتر است بخوانید : مزایای مدرک تافل چیست ؟

 

ساختار(Structure and Written Expression)

سوالات این قسمت به دو شکل مطرح میشوند:

در دسته اول سؤالات، داوطلب باید ساختار صحیح و ترتیب لغات را تشخیص دهد. این دسته از سؤالات از یک جمله با یک یا چند جای خالی ساخته شده اند و داوطلب باید گزینه‌ای را که به بهترین نحو جمله را تکمیل می کند، انتخاب نماید.

در دسته ی دوم سوالات، جملات کاملی ارائه میشود که زیر چهار بخش آن خط کشیده شده است. داوطلب باید قسمت اشتباه را مشخص کند. سوالات این بخش در مجموع ۴۰ سوال خواهد بود که متقاضی ۲۵ دقیقه زمان برای پاسخگویی دارد.

Reading

در این بخش از آزمون میزان درک متون انگلیسی و نیز میزان گستردگی دایره لغات زبان آموزان مورد ارزیابی قرار می گیرد. در این بخش ۵ متن تخصصی با موضوعات علمی و دانشگاهی بیان شده است و برای هر متن ۱۰ سوال مطرح گردیده است که متقاضیان ۵۵ دقیقه زمان برای پاسخگویی به سوالات دارند. پاسخ تمامی سوالات در متن آمده و نیازی به داشتن پیشینه ذهنی برای پاسخگویی به سوالات نمی باشد.

Writing

در این بخش از آزمون موضوعی مطرح میگردد و متقاضیان ۳۰ دقیقه زمان دارند تا در مورد آن موضوع یک انشا بنویسند.

نمره آزمون تافل کاغذی PBT بین ۳۱۰ تا ۶۷۷ میباشد و از جمع امتیازات بخش های listening , comprehension , Structure حاصل میشود. امتیاز بخش های listening , Structure در بازه ۶۸ -۳۱ و نمره بخش comprehension در بازه ۶۷-۳۱ تعریف شده است. نمره بخش writing در نمره کل متقاضی لحاظ نمی گردد ولی به طور جداگانه محسوب می گردد.

 

آزمون تافل کامپیوتری CBT

 

انواع آزمون تافل

 

آزمون تافل مبتنی بر کامپیوتر (Computer Based) بسیار شبیه امتحان تافل کتبی میباشد با این تفاوت که پشت کامپیوتر برگزار می شود. این آزمون در ایران برگزار نمی شود. سوالات این امتحان تطبیقی می‌باشد. به این معنا که اگر پاسخ سوال اول غلط جواب باشد، سوال بعد ساده‌تر و امتیاز آن کمتر خواهد بود. بخش نوشتاری باید تایپ شود. نمره ماکزیمم تافل کامپیوتری ۳۰۰ است بنابراین نمره ۲۵۰ آن معادل ۶۰۰ امتحان کتبی میباشد.

تافل اینترنتی(iBT)

 

انواع آزمون تافل

 

همانطور که در مقالات قبلی مطالعه کرده اید شیوه رایج برگزاری آزمون تافل در سال های گذشته به صورت تافل کامپیوتری بود. اما با پیشرفت و گستردگی اینترنت در مراکز برگزاری آزمون تافل زمینه برای برگزاری آزمون به صورت اینترنتی فراهم شد. سایر کشورهایی که به اینترنت دسترسی ندارند، آزمون را به صورت کاغذی برگزار می کنند. آزمون تافل اینترنتی (iBT) هر ساله ۳۰ تا ۴۰ مرتبه در کشورهای مختلف از جمله ایران برگزار می شود. زمان این آزمون ۴ ساعت بوده و در ۴ بخش برگزار می شود. هر یک از مهارت های Reading، Listening، Speaking، و Writing در آزمون تافل مورد سنجش قرار می گیرند و نمره هر مهارت بین ۰ تا ۳۰ و در مجموع بین ۰ تا ۱۲۰ می باشد.

 

نحوه‌ی برگزاری آزمون TOEFL

 

انواع آزمون تافل

 

آزمون تافل در ایران به ‌صورت اینترنتی برگزار می‌شود، البته شما برای شرکت در این آزمون میبایست به یکی از مراکز مورد تایید مراجعه نمایید. زمان تقریبی این آزمون سه ساعت و نیم خواهد بود، پس از گذشت دو ساعت از آزمون و اتمام بخش Listening شرکت‌کنندگان در آزمون یک فرصت ده دقیقه‌ای برای استراحت خواهند داشت. لازم به ذکر است تمامی مراحل آزمون به ‌صورت اینترنتی برگزار می­‌شود. برخلاف آزمون آیلتس که بخش مکالمه در روزی جدا از آزمون اصلی برگزار می‌شود، بخش Speaking  تافل در یک روز با سایر بخش‌ها انجام شده و نتیجه پس از بررسی به شما اعلام می‌شود.

ساختار کلی تافل اینترنتی(iBT)

 

انواع آزمون تافل

 

بخش اول: TOEFL Reading

 

انواع آزمون تافل

 

در بخش Reading  یا همان مهارت خواندن شما با تقریبا ده سبکِ سوالی روبرو خواهید بود که در صورت شناخت کافی از انواع سوالات این بخش می‌­توانید با آمادگی بیشتری برای کسب نمره­‌ی مورد نظر اقدام نمایید. در این بخش شما به عنوان شرکت­‌کننده در این آزمون بین ۶۰ تا ۸۰ دقیقه فرصت خواهید داشت که در این زمان باید پس از مطالعه سه یا چهار متن به سوالاتی پاسخ دهید، تعداد این سوالات از ۳۶ تا ۵۴ سوال متغیر است و بسته به محتوایِ متن­‌ها کم یا زیاد می­‌شود.

بخش دوم: TOEFL Listening

 

انواع آزمون تافل

 

بخش Listening همان بخش شنیداری آزمون تافل است که زمانی معادل ۶۰ تا ۹۰ دقیقه از امتحان شما را شامل می ‌شود. در این زمان شما شنونده ی ۶- ۹ فایل صوتی خواهید بود و با توجه به شنیده‌های خود پاسخگوی ۳۴ تا ۵۱ سوال میباشید.

اکثر مردم این تصور را دارند که امتحان تافل امتحانی با لهجه آمریکایی میباشد اما در مواردی مشاهده شده است که در بخش شنیداری آزمون شنونده‌ی سایر لهجه‌ها هم بوده‌ایم پس پیشنهاد می شود در تمرینات خود تنها تمرکز خود را روی یک لهجه نگذارید.

بخش سوم: TOEFL Speaking

 

انواع آزمون تافل

 

بخش مکالمه‌ی آزمون تافل تنها ۲۰ دقیقه از زمان کلی آزمون شما را خواهد گرفت، در این بخش شرکت‌کنندگان در آزمون باید به شش سوال پاسخ دهند که دو سوال اول سوال‌های مستقل (Independent) و چهار سوال بعدی سوال‌های تلفیقی (Integrated) میباشند. منظور از سوالات تلفیقی چهار سوالی هستند که شرکت‌کننده با توجه به دو بخش پیشین یعنی Listening و Reading به آنها پاسخ خواهد داد به همین سبب پیشنهاد می­‌شود در هنگام جوابگویی به این دو بخش رویکردی برای بخش اسپیکینگ هم در نظر داشته باشید.

بخش چهارم: TOEFL Writing

 

انواع آزمون تافل

 

در بخش رایتینگ آزمون تافل شرکت ‌کنندگان با دو سوال روبرو هستند که دسته‌ بندی آنها همانند سوالات بخش اسپیکینگ است، یعنی دو نوع Independent و Integrated یا همان مستقل و تلفیقی.

برای سوال اول معمولا شما با سوال تلفیقی روبرو خواهید شد که این سوال سه مهارت لیسینینگ، ریدینگ و رایتینگ شما را مورد سنجش قرار می‌دهد. شما متنی چهار پاراگرافی را مطالعه خواهید کرد و پس از آن شنونده­‌ی صحبت‌های یک استاد درباره‌ی همان متن خواهید بود و پس از آن باید در بیست دقیقه بنویسید که نظر استاد درباره ‌ی متن چیست و دلایل استاد برای تصدیق و یا رد متن چه بوده است.

سوال دوم شما در بخش رایتینگ سوالِ مستقل است­، در این بخش از شما خواسته می‌­شود با توجه به موضوع درخواستی انشایی درباره­‌ی آن بنویسید.

 

تفاوت تافل iBT و PBT

 

انواع آزمون تافل

 

  • نحوه برگزاری: آزمون PBT به صورت سنتی و با کاغذ برگزار می شود در صورتی که آزمون iBT با کامپیوتر و اینترنت برگزار می شود.
  • نمره بندی:آزمون تافل iBT از  نمره  ۰ تا ۱۲۰  می باشد در صورتی که آزمون تافل  PBT  از نمره ۳۱۰ تا ۶۷۷  می باشد.
  • مفاد آزمون: در آزمون TOEFL iBT چهار مهارت Listening, Reading , Writing , Speaking   تست گرفته می شوند. اما در TOEFL PBT بخش Grammar یا Structure جایگزین Speaking بوده است.
  • زمان برگزاری: آزمون تافل کاغذی یک ساعت کمتر از آزمون تافل اینترنتی است.
  • تفاوت های عمومی: در آزمون اینترنتی iBT جدید سعی شده مهارت ها با یکدیگر تلفیق شوند و دیگر خبری از سنجش زیر مهارت هایی همچون گرامر و واژگان به صورت جداگانه نیست.

 

امیدواریم به کمک این مقاله توانسته باشید به شناخت کافی در زمینه با انواع آزمون تافل رسیده باشید.

 

امتیاز دهی از راست به چپ است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *