در آزمون آیلتس شما مجبور به خواندن حدود ۹۰۰ کلمه هستید! پاسخ دادن به ۴۰ سؤال به زبان انگلیسی در مدت زمان ۶۰ دقیقه غیرممکن به نظر میرسد برای حل این مشکل و موفقیت در این بخش به دو مهارت احتیاج داریم، یکی تکنیک پاسخ دادن به انواع سوالات مطرح شده و دیگری خواندن سرعتی (Speed Reading). در این مقاله قصد داریم شما را با تکنیک های بالا بردن سرعت ریدینگ آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

مانند تمامی مهارت های دیگر آزمون آیلتس سریع خواندن در ریدینگ آیلتس نیز نیاز به تمرین بسیار دارد. هنگامی که بتوانید متن را سریع بخوانید میتوانید زمانی را برای چک کردن پاسخ های سؤالات ریدینگ آیلتس خود نگه دارید و با اعتماد به نفس بیشتری در جلسه آزمون آیلتس حضور داشته باشید‌. وقتی قبل از آزمون آیلتس متن های متعددی بخوانید، علاوه بر بالا بردن سرعت خود، سطح زبانی خود را نیز بالا خواهید برد.

توانایی سریع خواندن در آزمون آیلتس اهمیت بالایی دارد اما تکنیک های ریدینگ آیلتس نیز حائز اهمیت هستند. سرعت بالا در خواندن مطالب گاهی مفید است اما گاهی مانع پاسخگویی صحیح به سؤالات آزمون آیلتس میشود. بنابراین باید بدانیم چه موقع سریع و چه موقع باید متن را آهسته و با جزئیات بخوانیم. به طور کلی وقتی به دنبال معنای کلی متن یا پیدا کردن کلمات و عبارات خاصی هستیم باید متن را سریع تر بخوانیم.

 

تکنیک های بالا بردن سرعت ریدینگ

۱. هنگام مطالعه زمان بگیرید.

در هر دقیقه چند کلمه میتوانید بخوانید؟ میزان سرعت مطالعه خود را اندازه گیری کنید. برای این منظور از فرمول زیر استفاده کنید:

تعداد خطوط آن صفحه x تعداد کلمات یک خط

تکنیک های بالا بردن سرعت ریدینگ

 

۲. موضوعات متفاوت را مطالعه کنید.

شاید خواندن یک مقاله غیر تخیلی نسبت به خواندن چند صفحه کتاب جناحی زمان بیشتری ببرد. اگر می خواهید میزان پیشرفت خود را ارزیابی کنید هر بار که برای بالا بردن سرعت خود تمرین می کنید حتما یک نوع متن را مطالعه کنید.

۳. واقع بینانه هدف گزاری کنید.

هدف اولیه شما باید ”تند خوانی” باشد اما سوال این است که تا چه اندازه می خواهید سریع بخوانید؟ تند خوانی فقط شامل تند خواندن کلمات نمیباشد بلکه مهم این است که تا چه میزان مطالب خوانده شده را درک خواهید کرد.

 

بیشتر بخوانید : افزایش نمره ریدینگ 

 

اگر ظرف یک دقیقه یک مقاله را مطالعه می کنید اما در پایان هیچ چیز از آن مطلب را به خاطر نمی آورید در این صورت سرعت روش مطالعه شما درست نمیباشد. به یاد داشته باشید که هنگام مطالعه برای دنبال کردن خطوط از انگشت اشاره یا خودکار خود استفاده کنید. با این روش سرعت مطالعه خود را بالا می برید.

۴. همه کلمات را نخوانید.

چشمهای ما هنگام مطالعه در یک زمان فقط قادر به دیدن چند کلمه میباشد. بنابراین سعی کنید بیشترین تعداد کلمات را ببینید اما نه همه کلمات را. بهتر است کلمات را به صورت بخش بخش بخوانید.

تکنیک های بالا بردن سرعت ریدینگ

۵. بی صدا مطالعه کنید.

نه تنها نباید با صدای بلند مطالعه کنید بلکه هنگام مطالعه نباید صدای کلمات را در سر خود بشنوید. با این عمل سرعت مطالعه شما به شدت کاهش خواهد یافت. شاید در ابتدا انجام این کار دشوار باشد اما به تدریج همراه با تمرین به این امر مسلط خواهید شد.

استراتژی های اصلی بخش READING

سه استراتژي اصلي كه در آزمون نيز كاربرد فراواني دارند عبارتند از Skimming، Scanning، Reading for detail

هدف اصلي استفاده از استراتژي هاي مختلف در خواندن، صرفه جويي در زمان است. چرا كه ما بايد در مدت ۶۰ دقيقه به ۴۰ سئوال پاسخ دهيم. يعني هر سئوال يك و نيم دقيقه به اضافه خواندن متن كه جمعاً از حدود ۲۷۰۰ كلمه تشكيل شده اند. در طول دوره آماده سازي آزمون شما بايد با خواندن هر روزه متون مختلف اولاً سرعت متوسط خواندن را بالا ببريد؛ سرعت مطلوب خواندن حدوداً ۲۵۰ كلمه در دقيقه است. يك متن فارسي و يك متن انگليسي انتخاب كنيد و به خود يك دقيقه زمان بدهيد. پس از اتمام وقت تعداد كلمات خوانده شده را شمارش كنيد. راه دوم اين است كه كل متن را تا انتها بخوانيد و زمان خواندن را به دست آوريد سپس تعداد كلمات متن را شمرده و سرعت متوسط خود را محاسبه كنيد.

  1. SKIMMING

Skimming درست مثل تماشای تبلیغ یک فیلم میباشد. شما با دیدن تبلیغ یک فیلم می توانید به کلیات و موضوع فیلم پی برده هر چند از جزییات آن فیلم اطلاع نداشته باشید. شما میتوانید با استفاده از این تکنیک کلیات موضوع یک متن را متوجه شوید و دیگر نیازی به پرداختن جزئیات آن ندارید. برای اینکه بتوانید از این تکنیک استفاده کنید نیاز است مراحل زیرا پشت سر بگذارید:

  • عنوان و اولین پاراگراف را بخوانید.
  • همه عنوانهای اصلی و فرعی را بخوانید.
  • اولین جمله از چند پاراگراف را بخوانید.
  • به کلمات بولد (برجسته)، کج، نمودارها، لیست ها و تصاویر دقت کنید.
  • چشمان خود را روی متن بلغزانید و روی کلماتیکه نمی دانید مکث کنید.
  • سعی کنید مفهوم اصلی متن را درک کنید.
  • بیش از ۷ دقیقه به skimming نپردازید.
  1. SCANNING

تکنیکScanning به سریع خواندن براي پيدا كردن جزئيات متن میپردازد. با استفاده از تكنيك skimming شما میتوانید حدس بزنيد كه جواب مربوط به يك سئوال مثلاً در پاراگراف دوم است اما دقيقاً كجاي پاراگراف؟ اينك بايد به اسكن كردن پاراگراف يا بخشي از متن بپردازيد. در اين روش شما فقط باید به دنبال اطلاعات خاص بگردید و چشم هاي خود را به سرعت بر روي متن حركت دهید. به یاد داشته باشید كه كلمات موجود در سوال هميشه در متن تكرار نمي شود بلكه از كلمات ديگر هم معني استفاده مي شود، پس در اين روش به دنبال جزئيات مورد نظر و گاهي كلمات كليدي موجود در سوال بگرديد. اين تكنيك زمانی مفید میباشد كه سوال از شما درباره جزئيات، نام افراد، مكان ها و … مي پرسد.

  1. READING FOR DETAIL

در این قسمت شما به خواندن دقيق جملات و كلمات آنها پرداخته و به معني آنها فکر میکنید. استراتژي اول و دوم به شما كمك کرده كه براي پيدا كردن جواب سوال ها كجاي متن را به دقت بخوانيد.

توجه داشته باشد که اين سه استراتژي جدا از یک دیگر نبوده ، بلكه شما بايد بتوانيد در هر لحظه از يك تكنيك به تكنيك ديگر برويد و از آنها به شكل دائمي استفاده كنيد. همان طور که ذكر شد در ابتدا آنها براي شما غريبه اند ولي مثل هر مهارت ديگري با تمرين، پس از مدتي به شكل خودكار از آنها استفاده میکنید.

 

 

امتیاز دهی از راست به چپ است

One thought on “تکنیک های بالا بردن سرعت ریدینگ”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *