انگیزه نامه تحصیلی

احتمالا اگر تا به حال قصد پذیرش تحصیلی از دانشگاه های خارج از کشور را داشته اید عبارت انگیزه نامه یا SOP برایتان آشناست. انگیزه نامه شما نقش کلید ورودی به روال پذیرش را خواهد داشت به نحوی که پذیرش و عدم پذیرش شما ارتباط مستقیم با داشتن یک انگیزه‌نامه یا SOP جذاب و قابل قبول دارد. البته داشتن مدرک آیلتس هم از امتیازاتی است که غالباً برای مهاجرت تحصیلی لازم میباشد. شاید برای شما نیز نوشتن یک انگیزه‌ نامه خوب اندکی دشوار و دارای استرس‌ باشد، ما در این مقاله قصد داریم تا نکاتی اساسی درباره ساختار انگیزه‌ نامه و همچنین باید و نباید‌‌های آن فرا در اختیار شما قرار دهیم.

 

SOP یا انگیزه نامه شخصی

 

SOP کوتاه شده واژه Statement of Purpose است که به آن انگیزه نامه یا بیانیه اهداف گفته می‌شود. SOP، در حقیقت نامه‌ای است که شما برای دانشگاه مقصدتان ارسال می ‌کنید و از انگیزه ‌های خود برای تقاضای پذیرش در دانشگاه مورد نظر می ‌نویسید. برخی از دانشجویان تصور می­‌کنند انگیزه نامه فقط یک نامه معرفی است و می ‌توان به سادگی آن را نوشت اما این طور نیست، بلکه SOP باید حاوی اطلاعاتی باشد که دانشگاه برای قبول کردن شما نیاز دارد.

انگیزه نامه ها معمولاً با این جملات شروع می شوند:

“باعث افتخار من است که در رشته علوم دانشگاه شما پذیرفته شوم. زیرا از زمانی که به خاطر دارم، علاقه زیادی به علم داشته‌ام. از زماینکه تحصیل خود را در مدرسه شروع کردم، متوجه علاقه خود به علوم شدم.”

 

بهتر است بخوانید : آزمون آیلتس چیست ؟

 

در حال حاضر اکثر انگیزه ‌نامه‌ها ساختاری مشابه دارند. دانشجویان با کپی و ویرایش انگیزه ‌نامه‌های دوستان و یا دانشجویان سال های قبل، نوشته هایی ساختگی و نامطلوب را به عنوان انگیزه نامه ارائه می دهند. اگر می خواهید انگیزه ‌نامه شما در این گروه قرار نگیرد و دپارتمان پذیرش دانشگاه، در واپسین ساعات روز و حتی پس از خواندن صدها درخواست پذیرش، همچنان انگیزه‌ نامه شما را به خاطر داشته باشد، باید متنی منحصر به فرد ارائه دهید. متنی که مختص خودتان باشد. “وینس گوترا” استاد دانشگاه آیووای شمالی اهمیت نوشته منحصر به فرد را با مثالی از انگیزه نامه یکی از متقاضیان رشته علوم کتابداری، روشن می‌کند. گوترا انگیزه نامه “سوزان”، متقاضی آن رشته را هنوز در ذهن دارد. “سوزان” چنین نوشته بود: “وقتی ۱۱ سال داشتم، «گرچن» عمه بزرگ من رفت از دنیا رفت. اما چیزی برایم باقی گذاشت که مسیر زندگی مرا تغییر داد: یک کتابخانه با حدود پنج هزار کتاب. بهترین روزهای عمر من با مرتب کردن و خواندن این کتاب‌ها سپری شد. از آن زمان، من تصمیم گرفتم یک کتابدار باشم.”

این مثال علاوه بر اشتیاق وصف‌ ناپذیر سوزان برای کتاب خواندن، تلاش او برای مراقبت از کتاب‌ها را به شیوه‌ای منحصر به‌ فرد نشان می‌ دهد. از طرف دیگر سوزان انگیزه ‌نامه‌ای نوشته است که با انگیزه ‌نامه‌های دیگر متفاوت است چرا که تجربه شخصی خود را در آن یادآور شده است.

انگیزه نامه تحصیلی

 

ساختار SOP

۱. شروع

شما باید در این قسمت توجه کمیته‌ پذیرش را به سمت سابقه‌ تحصیلی خود معطوف کنید. به آن‌ها این اطمینان را بدهید که دانشجوی موفقی خواهید بود. اگر در آزمون‌هایی مطرح نمره خوبی کسب کرده‌اید و یا جزو ۵ دانشجوی برتر دانشگاه بودید، آن را ذکر کنید. اگر نمره‌های ضعیفی در کارنامه دارید، دلیل خود را برای کارکرد ضعیفتان در آن مقطع را ارائه دهید و اگر رشته موردنظر شما با رشته ی گذرانده شده متفاوت باشد، از تاثیرات مثبت آموزشی آن بر روی رشته انتخابی خود توضیح دهید.

 

۲. دلایل انتخاب مقصد تحصیلی

دلیل انتخاب رشته، دانشگاه و کشور مقصد را بیان کنید. برای این کار شما باید اطلاعات زیادی راجع به رشته مورد نظر خصوصا درهمان دانشگاه بدست بیاورید. بهتر است برای هر دانشگاه SOP جداگانه نوشته شود و این قسمت باید با توجه دقیق به شرایط و امکانات دانشگاه موردنظر نوشته شود. با تملقات زیادی خواننده را خسته نکنید.

۳. تجربیات مرتبط

پس از توضیح پیرامون سوابق تحصیلی خود حال نوبت به توضیح پیرامون تجربیات مرتبط با رشته می‌رسد. تمامی تجربیات مرتبط خود را نام ببرید، از پروژه‌هایتان در کارشناسی سخن بگویید، از کارآموزی، تجربه کار صنعتی، کارگاهی، نشریه‌ها و دیگر فعالیت های داوطلبانه که برای ارتقای سطح علمی خود در این زمینه انجام داده اید، بنویسید. چیزی را به رخ نکشید بلکه تجربیات خود را تحلیل کرده و مطالب مفیدی که از آن یاد گرفته‌اید را مطرح کنید. روش تحلیل تجربیات از خود تجربیات پر اهمیت‌تر است پس به این مسائل توجه داشته باشید.

۴. اهداف

هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدت خود را بازگو کنید. این هدف‌ها باید ارتباط بین پذیرش شما و آینده مورد نظر را به روشنی توضیح دهد. در همین حال آینده شغلی خود را نیز با توجه به اهداف شخصی و رشته مورد پذیرش به بهترین شکل برای هیئت تصمیم گیرنده توضیح دهید.

۵. نتیجه گیری

به عنوان نتیجه‌ گیری در چند خط درباره مناسب بودن خود برای تحصیل در رشته و دانشگاه مورد نظر و تناسب موقعیت تحصیلی با شخصیت خود توضیح دهید.

۶. تشکر

از اعضای کمیته در پایان برای صرف وقت جهت بررسی انگیزه ‌نامه خود تشکر کنید.

 

 

امتیاز دهی از راست به چپ است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *