نوشتن رزومه انگلیسی

و به شما تحقیقات نشان می ­دهد کارفرماها به طور متوسط هر رزومه­ ای که دریافت می­ کنند را در کمتر از ۱۰ ثانیه چک می­ کنند پس درست نوشتن رزومه انگلیسی بسیار اهمیت دارد.شاید به نظرتان این زمان کمی باشد تا با شما آشنا شوند در چنین شرایطی در قدم اول تنظیم کردن یک رزومه کاری منظم و اصولی می ­تواند شما را یک پله بالاتر ببرد اما فراموش نکنید کلماتی که در رزومه خود استفاده می کنید نیز مهم هستند. بخصوص اگر می خواهید رزومه خود را به انگلیسی ترجمه کرده و برای شرکت های بین المللی ارسال کنید.  این امر میسر خواهد شد اگر مراحلی که می گویم را قدم به قدم دنبال کنید. و خبر خوب دیگر این است که، این فرآیند رزومه نویسی به زبان انگلیسی خیلی سریع است و به طور تضمینی برای شما مصاحبه ی کاری را به ارمغان خواهد آورد. حتی اگر برای اولین بار است که رزومه انگلیسی می نویسید و هیچ تجربه ای ندارید، یا اگر یک حرفه ای هستید و به دنبال این هستید که چطور رزومه ای بنویسید که تک باشد. پس با ما همراه باشید.

رزومه چیست؟

رزومه کاری به زبان انگلیسی یا  Resume، نوشته‌ای میباشد که شامل خلاصه‌ ای از سوابق شغلی، تجارب حرفه‌ای، مدارک تحصیلی، مهارت‌ها، استعدادها، مدارک حرفه ‌ای و دستاوردهای شخصی است که برای ارائه به کارفرمایان شرکت ها و سازمان های متقاضی مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت دیگر می‌توان گفت رزومه کاری به زبان انگلیسی از ما یک تصویر ذهنی‌ به خواننده می ‌دهد.

رزومه چیست ؟

معمولا قبل از انجام مصاحبه های حضوری کارفرمایان ابتدا با مطالعه رزومه ی متقاضیان آن شغل، افراد مناسب و واجد شرایط را انتخاب می کند. پس ارسال رزومه راهی است برای معرفی متقاضی به عنوان شخصی لایق برای انجام آن شغل بخصوص، پس ضرورت وجود رزومه را دست کم نگیرید.

نیاز به رزومه انگلیسی برای مهاجرت و یا اشتغال امری متداول است و این در کنار مدرک آیلتس مکمل مدارک شما خواهد بود. معمولا قبل از انجام مصاحبه حضوری، کارفرمایان ابتدا با مطالعه رزومه‌ها افراد مرتبط و مناسب برای شغل موردنظر را گزینش یا به اصطلاح غربال می کنند.

انواع رزومه

انواع رزومه انواع رزومه

انواع رزومه انواع رزومه

 

  1. رزومه هدفمند (Targeted):

در رزومه هدفمند شما می‌توانید سوابق خود را مناسب با موقعیت شغلی ایجاد شده معرفی نمایید. یعنی سوابق و حتی مدارک تحصیلی بی ارتباط با موقعیت شغلی را باید حذف کنید و از سوابق حرفه‌ای، مهارتها و تجاربی که در شغل درخواستی کارایی دارند و خواننده به دنبال آن است، سخن بگویید.

البته تا جای ممکن بهتر است از کلمات کلیدی عینا مطابق با آگهی استخدام استفاده نکنید. در این نوع نگارش باید توجه داشته باشید که خودتان باشید. شما قادر به تغییر گذشته خود نیستید و کوچکترین بزرگنمایی و دروغ حتی درباره علائق شما می‌ تواند به اخراج شما منجر شود.

  1. رزومه مهارت‌ محور (Functional):

در این نوع رزومه شما را روی مهارت‌ها و تجارب حرفه ای خود تمرکز می‌کنید و تاریخ آن را در اولویت های بعدی و بعد از توضیح هر مهارت قرار می ‌دهید. سوابق شغلی را نیز بدون ذکر توضیحات بعد از مهارت ها قرار می‌‌ دهید. اگر اخیراً فارغ‌التحصیل شده‌اید و سوابق شغلی زیادی ندارید یا بین سوابق قبلی وقفه‌های زیادی دارید، نگارش این نوع رزومه را به شما پیشنهاد میشود.

  1. ترتیبی (Chronological):

رزومه های ترتیبی رایج ترین نوع رزومه هستند. در این نوع، شما سوابق شغلی خود را از آخر به اول، به ترتیب تاریخ وارد می کنید. اکثر کارفرمایان این رزومه ترتیبی را ترجیح می‌ دهند، چون با نگاه اول به تاریخچه شغلی شما پی ‌می ‌برند. اگر سوابق شغلی شما مرتبط با شغل موردنظر کارفرماست و بین سوابق کاری خود وقفه ندارید، بهترین نوع رزومه برای شما رزومه ترتیبی می ‌باشد.

  1. رزومه ترکیبی :

در این نوع رزومه کاری به زبان انگلیسی شما در کنار سوابق شغلی که به ترتیب ذکر می‌شوند، مهارت‌ها و تجاربی را که در شغل مربوطه، کسب کرده اید را عنوان می‌کنید. این نوع رزومه که ساختار آن نیز منعطف تر است، از گذشته شما دیدی داستان مانند به خواننده خواهد داد.

نوشتن رزومه به انگلیسی

کلماتی که بیش از حد در رزومه ­ها استفاده می ­شوند.

استراتژیک، خلاق، با انگیزه. این­ها کلمات مثبت و خوبی هستند اما بیش از حد استفاده می ­شوند و به نظر می ­رسد همه در توصیف خودشان از این کلمات استفاده می­ کنند و به نوعی فقط برای بازاریابی است! برای اینکه کارفرما را شگفت زده کنید به جای اینکه بخواهید در رزومه کاری خود بگویید یک فرد متخصص هستید به جای به کاربردن کلمه “متخصص” به لیستی از کارهایی که انجام داده اید اشاره کنید. بهتر است تخصص خودتان را نشان دهید تا آن را با کلمات توصیف کنید.

شما در نوشتن رزومه انگلیسی خود میتوانید به جای استفاده از کلمه “مدیریت کردن”، از “اداره کردن”، “نظارت داشتن”، “هدایت کردن” استفاده کنید. این لغات در رزومه انگلیسی شامل “Guided”، “Directed”، “Facilitated”، “Mentored ” و “Cultivated” به جای استفاده مکرر از فعل “Managed” می شود.

همچنین به جای استفاده از کلمه “ساختن”، از ” طراحی کردن”، “توسعه دادن” یا ” شکل دادن” استفاده کنید. این لغات هنگام ترجمه رزومه فارسی به انگلیسی وسعت بیشتری خواهند گرفت چرا که در این حالت می­ توانید به جای استفاده مکرر از لغت “Created” از کلمات متنوع ­تری نظیر “Designed”، “Shaped”، “Developed” یا “Fashioned” استفاده کنید.

نوشتن رزومه در انگلیسی

باید ها و نباید ها در نوشتن رزومه انگلیسی

  • روزمه‎تان خلاصه و کوتاه باشد: لازم نیست دربارۀ تحصیلات یا سابقۀ استخدامی‎تان تمام جزئیات را بنویسید.
  • رزومه‎تان را روی یک یا دو طرف کاغذA4  بنویسید.
  • از جملات کوتاه و حاوی اطلاعات کافی، پاراگراف‎های کوتاه و انگلیسی استاندارد استفاده کنید.
  • در توضیح مسئولیت‎ها و دستاوردهایتان از افعال مؤثر استفاده کنید (مانند تدریس کردن، راهنمایی کردن، پیشرفت کردن) این روش باعث می‎شود رزومه‎ تان تأثیر بیشتری داشته باشد.
  • علامت‎هایی را بکار ببرید یا برخی موارد را پررنگ بنویسید تا اطلاعات کلیدی مشخص شوند.
  • متن را بازخوانی کنید تا بتوانید غلط‎ های املایی، گرامری و علائم نگارشی را اصلاح کنید.
  • رزومه ‎تان را در صورت هرگونه تغییر، به‎ روز کنید.
  • وارد جزئیات نشوید: کارفرمایان فرصتی ندارند تا همۀ موارد نامرتبط و غیر ضروری را بخوانند.
  • وقفه‎های شغلی‎تان را لحاظ نکنید: با یک یا دو جمله دربارۀ این وقفه ها توضیح دهید.
  • از قلم‎ها یا اشکال تایپی متنوع استفاده نکنید: یک یا دو نوع قلم را انتخاب کنید که واضح و قابل خواندن باشند.
  • از رنگ، شکل گرافیکی یا عکس نامناسب استفاده نکنید.
  • اسم اشخاص را به عنوان معرف ننویسید مگر اینکه مطمئن باشید که آنها راضی هستند تا معرف شما باشند.
  • سعی کنید از افعالی مانند I, me, we, us استفاده نکنید و همچنین از زمان گذشته برای توصیف شغل های قبلی و زمان حال برای توصیف وظایف فعلی استفاده کنید؛ مثلا:

Conducted routine inspections of on site equipment

نوشتن رزومه انگلیسی

تفاوت RESUME با CV

CV  مخفف کلمه Curriculum Vitae به معنی خلاصه ای از زندگی می ‌باشد. در CV به طور مفصل باید از تمام جزئیات سوابق شغلی و حرفه ای خود بنویسید. تعداد صفحه CV مهم نیست و شما می توانید تمام نشریات و مقالات خود را به طور کامل و با ذکر جزئیات البته با پرهیز از زیاده گویی درج بفرمایید.

ولی یک رزومه استاندارد نباید بیشتر از دو صفحه باشد و ممکن است شما مجبور به حذف برخی از مدارک و سوابق خود باشید.

تفاوت دیگر این دو در ثابت و یا قابل تغییر بودن آنها میباشد! سی وی شرح کامل تمام سوابق شما میباشد و بسته به درخواست کننده تغییری نباید درآن ایجاد شود. ولی شما در رزومه خود می توانید با هدف تاثیرگذاری، به تجارب و مهارتهای مرتبط خود بیشتر تاکید کنید و برای خلاصه شدن آن تجارب غیر مرتبط را حذف کنید. اگر فکر کار برای شرکت های خارجی در داخل یا خارج از ایران را در سر دارید، خوب است بدانید که در کشورهای مختلف برای استخدام در برخی از کشورها CV  و برخی از Resume استفاده می‌کنند. برای مثال در آمریکا و کانادا رزومه و در اروپا CV متداول ‌تر است.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و به شما در نوشتن رزومه انگلیسی خوب کمک کرده باشد . مجموعه آیلتسر برگزار کننده کلاس های تدریس خصوصی مکالمه است.شما میتوانید برای شرکت در دوره ها با ما تماس بگیرید.

امتیاز دهی از راست به چپ است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *