زبان را کی و از کجا شروع کنیم

این سوال که زبان را کی و از کجا شروع کنیم سوالیست که اکثر زبان آموزان در ابتدای راه با آن درگیر می شوند. به گفته بسیاری از صاحب نظران زبان مهارتی است که نیاز به تمرین مستمر و پشتکار دارد. این تمرین باید متناوب ، مستمر و طولانی باشد. استمرار یعنی این تمرینها بدون تعطیلی باشد. طولانی بودن یعنی این تناوب و استمرار باید تا مدتها ادامه پیدا کند. زبان آموز نباید انتظار داشته باشد که در مدت کوتاهی، مثلا چند هفته یا حتی چند ماه، همه توقعاتش برآورده شود زیرا همانطور که قبلا اشاره شد فرایند یادگیری زبان کند بوده و نیازمند مدت زمانی در حدود دوسال است. این زمان کاملا تقریبی است و بسته به میزان تمرین روزانه، روش مطالعه و مواد درسی تغییر می کند. پروسه یادگیری زبان انگلیس وابسته به چند فاکتور مهم می باشد که مهم ترین وضعیت محیطی و زمانی فرد متقاضی است به عبارت دیگر در اولین قدم فرد متقاضی باید خود باعث ایجاد تغییراتی در درون خود شود و برنامه ریزی دقیقی با نظم خاص برای خود فراهم کند.

تا زمانی که نمی توانید گفته های یک انگلیسی زبان را درک کرده و به او پاسخی مناسب دهید، فرایند یادگیری زبان در ذهن شما کامل نشده است. به عبارت ساده تر، زمانی زبان انگلیسی را یادگرفته اید که بتوانید ارتباط گفتاری و نوشتاری معناداری با یک انگلیسی زبان برقرار کنید. این یعنی درک کامل واژه ها، اصطلاح ها و لهجه ها با همان سرعتی که معمولا انگلیسی زبان ها صحبت می کنند.
پس می بینیم که یادگیری یک زبان به آن آسانی که در برخی آگهی ها ادعا می شود، نیست. به همین دلیل فراگیری زبانهای مختلف، در سنین کودکی و نوجوانی توصیه می شود تا حافظه قوی و زمان کافی برای یادگیری وجود داشته باشد.

یادگیری یک زبان جدید در دوران کودکی کار آسان‌تری است. یکی از دلایلش هم این است که کودکان توانایی قابل توجهی در درک تفاوت آواها و اصوات در همه‌ی زبان‌ها دارند و به سرعت آن‌ها را به خاطر می‌سپارند. به همین دلیل همه‌ی ما زبان مادری را به خوبی فرا گرفته ایم. هر چه سن ما بالاتر می‌رود، این توانایی فوق العاده برای تمایز آواها کم‌تر می‌شود. هرچه كودك زودتر با زبان دوم آشنا شود، شانس بيشتري براي دستيابي به مهارت‌هاي كسب زبان دوم خواهد داشت. بررسی های بیشتر در مورد یادگیری زبان در سنین پایین نشان داد کودک نه تنها با یادگیری زبان، برخورد اجتماعی‌اش تقویت می‌شود و اعتماد به نفس بهتری کسب می کنن و در ارتباط با دیگر بچه‌ها موفق‌تر عمل می‌کند، بلکه این مسئله می‌تواند باعث پیشرفت عملکرد کلی کودک در بقیه دروس در مدرسه نیز بشود. کار‌شناسان آموزش کودک و زبان‌شناسان معتقدند کودکانی که قبل از دوره نوجوانی به یادگیری زبان دوم بپردازند بهتر می‌توانند در زمینه تلفظ کلمات به طور صحیح و نزدیک به صاحبان اصلی زبان عمل کنند. زبان‌شناسان این موضوع را به تغییرات فیزیولوژیکی مربوط می‌دانند که در مغز کودکان در سنین نوجوانی رخ می‌دهد. هرچه سن بالاتر رود، يعني از حدود ۱۰ سالگي به بعد توانمندي فرد در صحبت كردن به زبان دوم مانند اهالي آن زبان كاهش مي‌يابد. در صورتیکه افراد یادگیری زبان را از سنین  کودکی آغاز کنند می توانند در سنین بالاتر آن زبان را به صورت روان و بدون لهجه صحبت کنند. طبق پژوهشی از تیمی از دانشمندان دانشگاه واشنگتن با موضوع “پروسه ادراک صبحت در کودکان” ، با بالا رفتن سن افراد شانس تلفظ کردن زبان دوم همانند افراد بومی بسیار کاهش خواهد یافت.

یکی از دلایل بسیار قانع کننده برای شروع یادگیری زبان برای فرزندان خود می تواند همین عامل باشد. با راهنمایی آنان برای یادگیری زبان در سنین پایین، تلفظ صحیح کلمات و صحبت کردن همانند افراد بومی را در سنین بالاتر به آنها هدیه خواهید کرد!

*نکات ضروری برای یادگیری زبان

  • هرگز واژه ها را خارج از متن حفظ نکنید. سعی کنید هر واژه یا اصطلاح را درون متن فهمیده و به خاطر بسپارید. زیرا ممکن است معنی بسیاری از واژه ها بسته به موضوع متن و نحوه قرارگرفتن آنها درجمله تغییر کند. درضمن، مطالعه واژه ها درون یک متن سبب می شود تا مغز رابطه ای منطقی و معنادار بین کلمات ایجاد کرده و آنها را بهتر به خاطر بسپارد.
  • هر روز یک اصطلاح یا ضرب المثل جدید یاد بگیرید.
  • مطالبی را انتخاب کنید که با سطح دانش زبانی شما همخوانی داشته باشند نکات دستوری و تعداد واژه های متن انتخابی آنقدرساده نباشد تا انگیزه مطالعه را ازدست بدهید و یا زیاد مشکل نباشد تا از رجوع مکرر به کتاب های دستور یا فرهنگ واژه ها خسته شوید.
  • در مهارت شنیداری فرد می تواند با کمک گرفتن از کتابهای متنوع که تسلط کاریشان برروی مهارت شنیداری است ، سطح علمی خود را مشخص کنند . چند نمونه از کتب مختلف که فرد توسط انها می تواند مهارت شنیداری خود را مشخص کند ، کتاب های tactics می باشد  . این کتابها در سه سطح ابتدایی، متوسط، پیشرفته برای زبان آموزان موجود است. تا آنجا که ممکن است مطالبی را بخوانید که نوارهای شنیداری آنها نیز در دسترس باشد. یعنی آنچه را می خوانید، بشنوید.
  • برای دیگر مهارت ها نیز کتب مختلفی وجود دارد که فرد متقاضی می تواند از انها به عنوان منابع اصلی استفاده کند .برای مهارت درک مطلب ( Reading ) فرد می تواند از کتاب های مختلفی چون Select Reading و یا کتاب دیگری به نام Step to understanding استفاده کند .

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های ۲۶۴۲۱۳۸۰- ۲۶۴۲۲۲۸۷ تماس بگیرید.

 

امتیاز دهی از راست به چپ است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *