نکات کلیدی مکالمه زبان انگلیسی

نکات کلیدی مکالمه زبان انگلیسی (قسمت اول)

در مقاله زیر میخواهیم به معرفی نکات کلیدی مکالمه زبان انگلیسی و مهمترین کارهایی که یک زبان آموز باید برای یادگیری زبان انگلیسی انجام دهد بپردازیم. یادگیری زبان انگلیسی یکی از بزرگترین مشغله های افراد تحصیل کرده در دنیای امروز و به ویژه در ایران است. زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی کلید موفقیت در خیلی از موقعیت های شغلی و تحصیلی به حساب  می آید.

مثل یک کودک یاد بگیرید!

پروسه درست یادگیری زبان روشی است که کودکان بطور غریزی (و یا از روی اجبار!) در پیش می گیرند. کودکان ابتدا به دقت به محیط اطراف گوش می کنند (Listening) و پس از مدتی شروع می کنند به استفاده کردن و تقلید ساختار هایی که شنیده اند و حرف می زنند (Speaking) و بعد از مدتی یاد می گیرند چطور بخوانند (Reading) و بنویسند (Writing). اگر شما می توانید این نوشته را بخوانید، پس یک کودک نیستید و بنابراین باید بطور آگاهانه این کار را انجام بدهید. علاوه بر این، کودکان از یادگیری زبان لذت می برند و وقتی جمله ای را یاد می گیرند آن را انقدر تکرار می کنند که انگار این تکرار برایشان شیرین است. حتماً دیده اید چطور یک کودک با اشتیاق یک کارتون را برای بار چندم تماشا می کند و هنوز همان اشتیاق بار اول (اگر بیشتر نباشد) را دارد. استراتژی ذاتی کودکان در یادگیری این است که برای آموختن یک چیز باید هر چقدر که لازم است آن را تکرار کرد. شاید باورش سخت باشد، اما تحقیقات نشان می دهد چیزی که باعث می شود یک کارتون در بار بیستم هنوز برای یک کودک ۲ ساله جذاب باشد بخش هایی است که تا بار نوزدهم برایش مفهوم نبوده! پس، شما هم اگر مایلید درست زبان انگلیسی را یاد بگیرید، باید تکرار کنید. از تکرار قسمت هایی از دیالوگ های یک فیلم گرفته تا تکرار مثالی از یک کلمه که به نظرتان جالب رسیده. پس یادتان باشد: تکرار، ساده ترین راز یادگیری زبان انگلیسی و در کل هر زبانی است.

 

از اشتباه کردن نترسید!

یکی دیگر از ویژگی هایی که باعث می شود کودکان با بازده بیشتری زبان یاد بگیرند همین نترسیدن از اشتباه کردن است. کودکان نه تنها از اشتباه کردن نمی ترسند، بلکه تا مدتها درک درستی از مفهوم اشتباه ندارند و این باعث می شود بدون ترس آنچه را که یاد می گیرند و فکر می کنند درست است به زبان بیاورند و بنابراین شانس بیشتری برای اصلاح شدن اشتباهاتشان توسط اطرافیان خواهند داشت. در بزرگسالان اما ماجرا کاملاً برعکس است و تجربه چندین ساله من در تدریس زبان انگلیسی نشان می دهد که این مشکل تنها در افراد مبتدی وجود ندارد و حتی در سطوح بالاتر چون زبان آموزان فکر می کنند دیگران انتظار بیشتری از آنها دارند موضوع جدی تر هم هست. به هر حال چه در سطوح مبتدی و چه در سطوح پیشرفته، ترس مهمترین عامل بازدارنده در یادگیری زبان انگلیسی است.

خیلی رک و خودمانی بگویم، این ترس در واقع چیزی نیست جز ترس از “خنگ بنظر رسیدن” در جمع! ترس از ضایع شدن (یا هر نوع نوشتاری که دوست دارید برای این اصطلاح عامیانه استفاده کنید). شاید پیش خود بخندید، اما حتماً شما هم قربانی این ترس شده اسد. مثلاً زمانی که در کلاس سوالی برایتان پیش آمده و فقط چون احساس می کردید سوالتان احمقانه و خیلی پیش پا افتاده باشد، رویتان نشده در کلاس جلوی سایر همکلاسیهایتان آن را مطرح کنید. همین ترس کوچک قطعاً یادگیری زبان شما را به شدت فلج خواهد کرد و شما هرگز لذتی که باید از آموختن یک زبان دوم می بردید را تجربه نخواهید کرد. در عوض، اگر نترسید و اشتباه کنید، از اشتباهاتان درس بگیرید و سعی کنید آنها را تکرار نکنید، تازه می فهمید یادگیری زبان یعنی چه. دقت کنید، من گفتم سعی کنید اشتباهاتتان را تکرار کنید. یعنی حتی نباید از تکرار اشتباه هم بترسید. پس، دفعه دیگری که از خودتان می پرسید ” چرا یادگیری زبان انگلیسی برای من اینقدر کند پیش میره “، کافیست از خود بپرسید: “من میترسم اشتباه کنم یا نه؟!” اگر جواب بله باشد، باید هرچه سریعتر این دیدگاه خودتان را اصلاح کرده و (باز به زبان عامیانه) عشق اشتباه کردن باشید!

 

در انگلیسی غرق شوید!

از هر موقعتی برای گوش دادن به انگلیسی استفاده کنید: آهنگ، فیلم، سخنرانی، اخبار، برنامه مستند و غیره. باید تا می توانید خود را درگیر زبان انگلیسی کنید. اگر به موسیقی علاقمند هستید، سعی کنید متن آهنگ ها مورد علاقه تان را پیدا کنید و با حفظ کردنش، وقتی به آهنگ گوش می کنید به همراه خواننده زیر لب (یا بلند!) آهنگ را همخوانی کنید. اگر به قول معروف فیلم باز هستید، کافی است قسمت هایی از فیلم مورد علاقه تان را جدا کنید (مثلاً ۳ دقیقه) و سعی کنید دیالوگ ها را تا حد امکان حفظ کنید و همراه با بازیگران بگویید. خلاصه، همانطور که گفتم باید خود را در زبان انگلیسی غرق کنید.

یک از کارهایی که من وقتی تازه یادگیری زبان انگلیسی را شروع کرده بودم این بود که کل یک فیلم را به فایل mp3 تبدیل می کردم وبارها به این نسخه صوتی فیلم در مسیر ها (در تاکسی و اتوبوس) گوش می دادم. در آن زمان در دانشگاه گیلان تحصیل می کردم و درب اصلی دانشگاه از خوابگاه ما در حدود ۱۸۰۰ متر فاصله داشت. خیلی وقت ها من به جای اینکه این مسیر را با اتوبوس سرویس دانشگاه بروم، پیاده قدم می زدم تا بتوانم در مسیر زیبای داخل دانشگاه به فیلم های مورد علاقه ام گوش کنم! البته بعد از مدتی تصمیم گرفتم برای جذاب تر شدن کار، فیلم ها را قبل از اینکه ببینم تبدیل به mp3 کنم و بعد از چندین بار گوش کردن به آنها، نسخه ویدیویی آنها را تماشا کنم. این کار علاوه بر تقویت لیسنینگ باعث تقویت قدرت تخیل هم میشد. چون در برخی فیلم ها صحنه هایی هست که مهمترین اتفاق های فیلم بدون هیچ دیالوگی و فقط با یک موسیقی متن رخ می دهند!(به عنوان مثال در فیلم Siege وقتی دومین اتوبوس منفجر می شود و بدون دید خود صحنه انفجار نمی توانید بفهمید چه کسی مرد و چه کسی زنده ماند!) من قدرت مهارت Listening خودم را مدیون همین خلاقیت ها میدانم.

گوش کردن به سخنرانی ها هم یکی دیگر از راه های گنجاندن زبان انگلیسی در زندگی روزمره و در نتیجه سرعت بخشیدن به یادگیری زبان انگلیسی است. شما می توانید به آسانی سخنرانی های مختلفی را با لهجه دلخواهتان از اینترنت بطور رایگان دانلود کنید و با گوش کردن به آنها میزان ساعاتی که در طول روز درگیر زبان انگلیسی هستید را افزایش دهید. متن بسیاری از این سخنرانی ها هم در اینترنت موجود است و می توانید از آنها برای چک کردن کار خود استفاده کنید. یکی از وبسایت هایی که پر است از سخنرانی های خوب، وبسایت TED است. در این وبسایت شما می توانید سخنرانی های مختلفی در زمینه های مختلف به صورت صوتی (mp3) و تصویری (mp4) به همراه متن کامل هر یک دانلود کنید.

صدای خودتان را ضبط کنید!

عموماً خیلی ها دوست ندارند به صدای ضبط شده خودشان گوش کنند! اما یکی دیگر از کارهایی که می توانید برای سرعت بخشیدن به فرآیند یادگیری زبان انگلیسی خود انجام دهید این است که با خودتان حرف بزنید و صدایتان را ضبط کنید. گوش کردن به صدای ضبط شده می تواند نقاط ضعف و قوت شما را آشکار کند. کاری که باید انجام دهید این است که موضوعی برای خود انتخاب کنید و در موردش چند دقیقه ای حرف بزنید و حرفهایتان را ضبط کنید. سپس به فایل ضبط شده گوش کنید و ایرادهایتان را مشخص کرده و سعی می کنید آنها را برطرف کنید. بعد یک بار دیگر صدای خودتان را ضبط کرده و همین روند را تا جایی ادامه  دهید که احساس کنید ایرادهای مدنظرتان برطرف شده اند. اگر برنامه ای جدی برای یادگیری زبان انگلیسی دارید، صدایتان را ضبط کنید و از پیشرفت خیره کننده خودتان لذت ببرید.

(برای مطالعه بیشتر میتوانید به مقاله تقویت مکالمه زبان انگلیسی مراجعه نمایید.)

امتیاز دهی از راست به چپ است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *