معرفی ترس های آزمون IELTS

معرفی ترس های آزمون IELTS و نحوه غلبه و کنترل آنها

هیچ کس از آزمون خوشش نمی آید. شرایط آزمون باعث ایجاد استرس و ناراحتی در افراد می شود. آزمون همواره اعتماد به نفس دانش آموز را گرفته و به آنها استرس وارد می کند. در بیشتر مواقع مردم به راحتی توانایی فکر کردن را از دست می دهند و مضطرب میشوند. آزمون آیلتس نیز هیچ تفاوتی با این گونه آزمون ها ندارد. قسمت های بسیاری در این آزمون وجود دارد که اگر ندانید چطور آنها را کنترل کنید می توانند رعب آور و در نهایت استرس زا باشند. مردم همواره از آنچه که نمی دانند ترس دارند، و راه حل غلبه بر این ترس آشنایی با تمامی جوانب آزمون آیلتس می باشد. کافیست المان های سورپرایز شدن را از بین ببرید تا ببینید چطور استرس جای خود را به اعتماد به نفس می دهد.

در زیر ۵ مورد از ترس آور ترین قسمت های آزمون آیلتس را معرفی و راه حل آن را ارائه می دهیم:

۱- اگر در قسمت شنیداری “لیسنینگ-Listening” آزمون جوابی را رد کردم چکار کنم؟

این ترس ناشی از از دست دادن تمرکز در قسمت آزمون شنیداری آیلتس می باشد. از کاندیداهای آزمون آیلتس بپرسید به شما می گویند که ترسشان در این قسمت امتحان به دلیل از دست دادن و رد شدن جواب ها می باشد که در نهایت این ترس باعث گم کردن و عقب افتادن از نوار در حال پخش می شود. برای از بین بردن این ترس تنها یک راه حل وجود دارد – تمرین. تمرین بسیار باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود به شما می آموزد که چطور در مواقعی که یک جواب را گم کردید بقیه آزمون را با اعتماد به نفس پیش ببرید. تمرین نقاط ضعف شما آشکار می کند و به شما می فهماند که کدام سوال ها و تسک ها برای شما سخت تر است و در کجای آزمون معمولا شما نمره از دست می دهید و در نهایت تمرکز و تمرینات بیشتر در آن بخش ها باعث از بین رفتن و کم شدن خطای شما شده و نمره نهایی شما را بهبود می بخشد.

۲- اگر در آزمون وقت کم بیاورم چه کنم؟

در قسمت آزمون رایتینگ و ریدینگ “Writing-Reading” بیشترین و متداولترین ترس عدم پایان آزمون و سوالات در وقت مقرر می باشد. بهترین راه برای مقابله با این ترس به دست گرفتن زمان و مدیریت دقیق آن می باشد. به آزمون دهندگان سوالات و متون بسیاری داده می شود که تحت هیچ شرایطی نباید اجازه دهید یک متن خاص قسمت اعظمی از وقت شما را به خود اختصاص دهد.
یکی از روش های مدیریت زمان، تکنیکی به نام تقسیم و مواجهه “Divide and Conquer” می باشد. زمان را در اول تست تقسیم بندی کنید و شروع به نوشتن کنید و متن ها را بخوانید و جواب دهید. تحت هر شرایطی به زمان بندی خود پایبند باشید حتی اگر در متنی چند سوال پاسخ داده نشده مانده باشد به متن بعدی بروید. این روش را یک روش کنترل میزان خسارت در نظر بگیرید که با آن به بیشتر سوالات پاسخ داده اید.

۳- اگر در آزمون چیزی برای نوشتن نداشته باشم چه کنم؟

این ترس در همه نویسندگان موجود است. بیشتر دانش آموزان از دیدن تیتر و موضوعی که ایده ای برای نوشتن در آن ندارند ترس دارند. راحت ترین راه برای غلبه بر این ترس خواندن مقالات بسیار و دریافت ایده های نویسندگان می باشد. حقیقت این است که اگزمینر آیلتس به منبع نوشته شما اهمیتی نمیدهد، بلکه به طرز نگارش نوشته شما اهمیت و در نهایت به آن امتیاز می دهد.

۴- اگر در آزمون کلمات و جملات اشتباهی بگویم چه کنم؟

این ترس آشکار سازی ایده های نامناسب می باشد. خلاف آنچه که مردم می پندارند، ایده درست یا اشتباه وجود ندارد. تا موقعی که کاندیدا می تواند صحبت کند و نظرات خود را به صورت منطقی بیان کند، هیچ ایده ای نمی تواند به نمره وی آسیب برساند. پس ترس را کنار بگذارید و هر ایده ای دارید مطرح کنید.

۵- اگر در ازمون هیچ حرفی برای گفتن نداشته باشم چه کنم؟

این ترس برقراری ارتباط با اگزمینر می باشد. به طور کلی، آزمون اسپیکینگ “مکالمه-Speaking” باعث ناراحتی و ایجاد استرس در مردم می شود چرا که زمان برای فکر کردن در این آزمون بسیار کم است. اگر سوالی از من بپرسند که هیچ جواب یا نظری درباره آن نداشته باشم چه کنم؟ برای از بین بردن این ترس مردم بایستی اعتماد به نفس خود را بهبود بخشند و این کار با تمرین مکالمه مداوم با یک فرد دیگر در زمینه های مختلف امکان پذیر می باشد. بعد از بهبود این مهارت در خود صحبت کردن و جمله سازی در این قسمت از امتحان برایتان راحت تر می شود.

برخی از افراد به دلیل ضبط شدن این امتحان دچار استرس می شوند. فرد بایستی بداند که این ضبط کردن به دلیل ارزیابی اگزمینر می باشد نه فرد آزمون دهنده! چرا که مواقعی پیش می آید که فرد آزمون دهنده از نمره خود ناراضی بوده و تقاضای بازبینی و تجدید نظر در نمره خود را داشته که این کار از طریق بازشنوی این مکالمه ضبط شده امکان پذیر می باشد.
در خاتمه این مقاله دوباره می گویم، ما انسان ها از ناشناخته ها می ترسیم و در کنار آشنا احساس امنیت و آرامش می کنیم. پس هر چه بیشتر سعی کنید با آزمون و شرایط آن آشنا شوید تا ترس ناشی از آزمون مانع رسیدن شما به موفقیت نشود.

 

امتیاز دهی از راست به چپ است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *