کنیک ترنسکرایب

اگر که قصد دارید زبان جدیدی را بیاموزید، احتمالا به دنبال راه حلی هستید که مهارت نوشتن، صحبت کردن و شنیدن یک زبان جدید را برایتان ساده ‌تر کند. یکی از مشکلاتی که ممکن است زبان آموزان با آن روبه‌ رو شوند، درک بهتر و کامل لیسنینگ میباشد. روش‌های بسیاری برای یادگیری و تقویت لیسنینگ وجود دارد که در این میان تکنیک ترنسکرایب برای تقویت لیسنینگ به شما کمک می‌کند تا به نتیجه بزرگی در تقویت یک زبان جدید دست یابید. در این مطلب میخواهیم شما را با تکنیک ترنسکرایب آشنا کنیم تا شاهد تقویت مهارت لیسنینگ یا شنیدن زبان تازه باشید.

ترنسکرایب چیست؟

ترنسکرایب( transcribe)

یکى از بهترین راههاى تقویت لیسنینگ ترنسکرایب( transcribe) کردن یا پیاده نمودن متن شنیداری روی کاغذ میباشد. به این صورت که تمامی مکالمات و کلماتی است که در فایل های صوتی به عنوان لیسنینگ به آن گوش می دهید را بر روی یک برگه یادداشت میکنید. اگرچه این تکنیک ابتدا دشوار به نظر می‌رسد، اما به مرور زمان مهارت شنیدن را برایتان ساده می‌کند و شما می‌توانید بدون نیاز به زیرنویس، فیلم تماشا کنید یا امتحانات زبان را در بخش لیسنینگ با موفقیت پشت سر بگذارید.

مرتبط بخوانید: منظور از تکنیک اسکنینگ و اسکیمینگ چیست؟

نحوه صحیح ترنسکرایب کردن

آموزش ترنسکرایب( transcribe)

  1. پیدا کردن فایل صوتی هم سطح خود

برای انجام یک ترنسکرایب صحیح باید ابتدا یک فایل صوتی متناسب با سطح زبان خود را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که این فایل آنقدر ساده نباشد که شما چیزی یاد نگیرید و آن قدر هم سخت نباشد که نتوانید درک درستی داشته باشید و مجبور باشید هر جمله را بار ها گوش دهید. موضوع فایل صوتی باید مطابق علاقه‌ تان باشد تا از گوش دادن به آن و انجام تمرینات خسته نشوید.

  1. فایل صوتی را تا انتها گوش دهید

بعد از این که یک فایل صوتی مناسب با سطح خود پیدا کردید در ابتدا آن را یک دور از ابتدا تا انتها گوش کنید تا از موضوعی که درباره آن صحبت می شود آگاه شوید اما در صورتی که فایل صوتی شامل متن است یا فیلم زیرنویس دارد، تا مرحله آخر به آن نگاه نکنید. برای بار دوم دوباره برگردید و آن را گوش دهید و سعی کنید کلمات کلیدی و اطلاعات اصلی را یادداشت کنید. هر جا که فکر کردید جا ماندید ، فایل صوتی را متوقف کنید و نکات اصلی آن را یادداشت کنید و مجددا به ادامه فایل گوش دهید.

  1. یادداشت کنید.

هر روز یک فایل صوتی را گوش دهید و آن را همزمان با گوش دادن روی کاغذ بنویسید؛ اینکار شاید در ابتدا کمی وقت گیر باشد اما به مرور و با تمرین زیاد قدرت دقت و حافظه خود را تقویت می کنید و سرعت نوشتن و گوش دادن خود را بطور همزمان را تقویت میکند و همچنین با یادگیری واژگان و نحوه نوشتن آنها املا شما هم خوب می شود. برای بار سوم فایل را مجدد پلی کنید و این بار تمامی کلمات و مکالمات را با جزئیات آن بنویسید. پس از شنیدن هر دو یا سه کلمه، فایل را متوقف کنید و کلمات را بنویسید. حتما واژگان و به خصوص کالوکیشن هایی را که نمی دانید را یادداشت کرده، معنای آنها را پیدا کنید و آنها را در جملات به کار ببرید.

مزایای تکنیک ترنسکرایب

مزایای تکنیک ترنسکرایب

بسیاری از زبان آموزان با کمک تکنیک ترنسکرایب به موفقیت‌های قابل توجهی در لیسنینگ آزمون تافل و آیلتس رسیده اند. در ادامه به بخشی از مزایای این روش می‌پردازیم:

  1. مهارت شنوایی فعال‌ تقویت می‌شود و درک بهتری از مفاهیم خواهید داشت.
  2. تکنیک ترنسکرایب برای یادگیری بیشتر لیسنینگ زبان‌ها کاربرد دارد.
  3. در این روش با سرعت صحبت کردن بومیان زبان هدف بهتر آشنا می‌شوید.
  4. ساختار جملات را همچون نحوه قرارگیری صحیح افعال بهتر می‌آموزید.
  5. ترنسکرایب کمک می‌کند تا تلفظ صحیح کلمات را یاد بگیرید.
  6. با این تکنیک لهجه و استرس روی کلمات را بیشتر از گذشته درک می‌کنید.
  7. بدون نیاز به خواندن کلمات مکتوب، با کلمات جدیدی آشنا می‌شوید و دایره لغات تان گسترده‌ تر می‌شود.
امتیاز دهی از راست به چپ است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *