متقاضیان زبان انگلیسی می‌خواهند در زبان انگلیسی در سطح بالای دقت و تسلّط (accuracy and fluency ) باشند.کارفرمایان ، بیش از هر چیز بر این امر اصرار دارند که کارکنان خود را به مهارت های زبان انگلیسی مسلّط نمایند چرا که‌ تسلّط به زبان انگلیسی شرط لازم برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت در بسیاری از زمینه‌های اشتغال در جهان امروز میباشد. بنابراین وجود یک روش مناسب آموزش بیش از پیش لازم و ضروری به نظر می‌رسد. یکی از شیوه‌هایی که امروزه منبع تاثیر‌گذاری در امر آموزش در سرتاسر جهان شده و کتاب‌ها و منابع بسیار زیادی بر اساس آن طراحی و ارائه شده است ،‌روش آموزش زبان به شیوه ارتباطی (CLT) می‌باشد. در این مختصر، به بررسی ” روش تدریس (CLT) ” و اصول و برخی از مضامین آن می پردازیم با ما همراه باشید.

از زمان پیدایش این روش در دهه ۱۹۷۰ ، CLT به عنوان منبع اصلی تأثیرگذار بر روی تمرین آموزش زبان در تمام جهان به کار رفته است . بسیاری از مسائل به وجود آمده به وسیله روش آموزش زبان به شیوه ارتباطی هنوز در شرایط امروزی مناسب میباشد، اگر چه معلّمانی که نسبتا در این حرفه تازه کار هستند احتمالاً با این روش‌ها آشنا نیستند.

هدف آموزش زبان

روش CLT برای تدریس

در آموزش زبان به شیوه ارتباطی ، هدف تمرکز بر توانایی برقراری ارتباط (communicative competence) می‌باشد.

این عبارت را شاید بتوان در مقابل اصطلاح و یا مفهوم توانایی دستوری(grammatical competence) بیشتر شرح و توضیح داد.

توانایی دستوری‌ ، به داشتن دانشی از زبان اشاره دارد که بتوان بر اساس آن جملات را در یک زبان تولید نمود. این توانایی به دانش ساخت قسمت های مختلف یک جمله از قبیل : نقش کلمات(parts of speech) ، زمانها (tenses) ، عبارات (phrases) ، شبه جمله ها (clauses) ، الگوهای جمله (sentence patterns) و اینکه در مجموع جملات چگونه ساخته می شوند اشاره دارد.

هدف و تمرکز بسیاری از کتابهای آموزشی دستور زبان، توانایی دستوری میباشد. به طور معمول توانایی دستوری، یک قاعده از دستور زبان را در یک صفحه ارائه کرده و سوالاتی را برای انجام تمرین با استفاده از همان قانون مذکور در صفحه دیگر فراهم آورده است. در حالی که توانایی دستوری بُعد مهمی از یادگیری زبان است ولی همه ی آن چیزی که در یادگیری زبان دخیل باشد نیست.

روش CLT یکی از روش های تدریس زبان انگلیسی میباشد. CLT که مخفف Communicative Language Teaching است رویکردی است که در آن هدف اصلی تمرکز بر توانایی برقراری ارتباط در زبان آموزان است. در بکار گیری این روش اساتید باید اطلاعاتی در مورد ساختار، عملکرد و معنای زبان داشته باشند و بدانند که ساختارهای مختلف ممکن است یک عملکرد داشته باشند و یک ساختار میتواند عملکردهای متفاوت داشته باشد. بنابراین باید ساختاری را انتخاب کنند تا معنا را منتقل کند. مهمترین ویژگی تدریس به روش clt این است که در آن زبان آموز با بازی؛ نقش پذیری؛ حل مسئله زبان را می آموزد.

روش CLT برای تدریس

در روش CLT بر روی چه نکاتی تمرکز میشود؟

در این روش بر روی نکات یادگیری همزمان و مکالمه ای با استفاده از زبان مقصد، ارائه مطالب و متن های اصلی زبان همانند روزنامه ها ، مجلات ، فیلم ها و …، جلب توجه زبان آموزان نه تنها به خود زبان بلکه به روند یادگیری زبان، اشتراک تجربه های شخصی زبان آموز در کلاس و روند یادگیری و تلاش برای بردن فعالیت های داخل کلاس به خارج کلاس تمرکز میشود.

در روش clt زبان آموزان درمورد تجارب شخصی با پارتنر زبان خود صحبت کرده و اساتید موضوعات زبان را به دور از گرامر یا همان دستور زبان سنتی آموزش می دهند تا مهارت های زبان را در همه موقعیت ها ارتقاء دهند. در این روش زبان آموزان به بکار گیری تجارب شخصی خود را در محیط یادگیری زبان تشویق می شوند و همین مسئله باعث می شود تا بر یادگیری تجربیات جدید علاوه بر یادگیری زبان مقصد تمرکز کنند.

تکنیک های روش CLT برای تدریس

تکنیک های مورد استفاده در روش تدریس CLT

  1. Authentic materials

باید از مواد آموزشی استفاده کرد که شبیه موادی باشد که برای کسانی که زبان مادری آنهاست استفاده شده است. گاهی معلم ازمقالات روزنامه استفاده میکند. همچنین به دانش آموزان تکالیف مختلفی مانند گوش دادن به رادیو؛ تلویزیون؛ را میدهد.

  1. Scrambled sentences

به زبان آموزان یک متن داده میشود که در آن جملات بهم ریخته است و آنان باید جملات را سر جای درست خود قرار دهند. این متن ممکن است متنی باشد که قبلا دیده اند و یا یک متن کاملا جدید باشد. این نوع تمرین به دانش آموزان انسجام زبان را نشان میدهد.

  1. Language games

این نوع تمرینات در این روش معمول میباشد. زبان آموزان از این بازی ها لذت میبرند و اگر بصورت درست طراحی شود میتواند به آموزش کمک زیادی کند.

  1. Role play

این تمرین در این روش بسیار مهم میباشد زیرا به زبان آموزان فرصت تمرین برقراری ارتباط در بافتها و نقش های اجتماعی مختلف را میدهد. این تمرین در دو نوع structured وunstructured وجود دارد.

شما میتوانید در کلاس های تدریس خصوصی مکالمه ما که با جدید ترین متد ها برگزار میشود شرکت کنید.

جهت برقراری ارتباط و مشاوره رایگان با شماره های زیر تماس بگیرید.

تلفن:۲۶۴۲۲۲۸۷-۰۲۱ ، ۰۹۳۵۲۱۲۰۰۳۱

امتیاز دهی از راست به چپ است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *