نکاتی درباره آموزش گرامر زبان انگلیسی

گرامر به‌عنوان مهم‌ ترین بخش در یادگیری هر زبانی شناخته می‌شود. آن‌دسته از زبان‌آموزانی که تنها با هدف مکالمه زبان انگلیسی اقدام به یادگیری می‌کنند می‌توانند بدون یادگرفتن گرامر زبان انگلیسی نیز به هدف خود دست پیدا کنند. اما اگر افراد برای شرکت در آزمون‌های آیلتس و یا تافل قصد یادگیری زبان را دارند باید گرامر زبان انگلیسی را نیز بیاموزند. اغلب داوطلبان سعی می‌کنند در آزمون زبان انگلیسی سوالات مربوط به گرامر را نادیده بگیرند و معتقدند گرامر زبان انگلیسی در تقویت دیگر بخش‌های زبان هیچ تاثیری ندارد. در این مقاله می خواهیم به نکاتی درباره آموزش گرامر زبان انگلیسی بپردازیم.

 

نکاتی درباره آموزش گرامر زبان انگلیسی

 

مواردی که موجب می‌شود داوطلبان نسبت به یادگیری زبان انگلیسی صرف ‌نظر کنند وجود سوالات گرامری کم در آزمون درس زبان میباشد. اغلب دانش‌آموزان در دوران مدرسه از خواندن گرامر زبان انگلیسی چشم ‌پوشی می‌کنند و معلمین آن‌ها نیز توصیه می‌کنند در زمان امتحانات بخش گرامر را چندان درنظر نداشته باشند و وقت خود را صرف مطالعه بخش‌های دیگر زبان انگلیسی کنند. با ما همراه باشید ما در این مطلب نکاتی درباره آموزش گرامر زبان انگلیسی را توضیح خواهیم داد.

 

۱. گرامر زبان انگلیسی هیچ ربطی به دستور زبان فارسی ندارد!

مقایسهٔ ساختار گرامر زبان انگلیسی با قواعد دستور زبان فارسی مار بسیار اشتباهی میباشد. باکمی دقت در مباحث ابتدایی هر دستور زبان، متوجه خواهید شد تفاوت‌های اساسی در دستورهای دو زبان وجود دارد. ترتیب اجزای جمله، ترتیب صفات، زمان افعال، ترتیب و جایگاه قیدها در جمله و بسیاری مباحث دیگر، ازجمله تفاوت‌های اساسی دستور زبان فارسی و گرامر زبان انگلیسی است.

بنابراین چنانچه گرامر زبان انگلیسی را مطابق با روش دستور زبان فارسی، یاد بگیرید یا به کار ببرید، به‌ زودی دچار مشکل اساسی در زبان انگلیسی خواهید شد. آنچه واضح است تفاوت اصول دو زبان است. همانطور که زبان فارسی را بدون نیاز به دانستن زبان دیگری یاد گرفته‌اید، در یادگیری زبان انگلیسی هم انگلیسی فکر کنید و ذهن خود را درگیر زبان دیگری نکنید.

 

نکاتی درباره آموزش گرامر زبان انگلیسی

 

۲. واژگان مهم تر است یا گرامر؟!

اغلب دانش‌آموزان پایهٔ هفتم یا زبان‌آموزانی که در جلسات اول آشنایی با زبان انگلیسی، با مباحث گرامری مواجه می‌شوند، دچار ترس و دلهره می‌شوند. در روش‌های جدید تدریس زبان انگلیسی، آموزش گرامر زبان انگلیسی با چند جلسه‌ تاخیر شروع می‌شود.

به همین دلیل است که در جلسات ابتدایی سعی میکنند جملات ساده‌ای همچون سلام و احوالپرسی و معرفی خود، آموزش داده شود. پس‌ازاینکه زبان‌آموزان توانایی یک مکالمهٔ کوتاه و ساده را به دست آوردند،‌ آمادگی ذهنی لازم را برای شروع مباحث گرامری خواهند داشت. برای مثال، دانش‌آموزان ابتدا کاربرد و معنی جمله “I am a student” را یاد می‌گیرند. سپس در مراحل بعدی با نحوه ساخت جمله آشنا می‌شوند.

۳. ضمیرها را بشناسید.

ما در اینجا زبان انگلیسی را مثال می زنیم. منظورمان این است که انواع ضمیر را بشناسید: He, She, You, they, we… و تفاوت حالت جمع و مفرد را یاد بگیرید. مثلا یاد بگیرید که “من” شکل مفرد “ما” می باشد. این نکته بیشتر از آن چیزی که فکر کنید مهم است.

 

نکاتی درباره آموزش گرامر زبان انگلیسی

 

۴. به کار بردن نظم کلمات بسیار مهم است.

برای روان صحبت کردن، باید نظم صحیح کلمات برایتان جا افتاده شود. مثلا می دانیم که در زبان انگلیسی نظم کلمات به این شکل است: فاعل، فعل، مفعول. مثلا می گوییم: Ali ran to the door (علی به سمت در دوید). یا به طور مثال حتما یاد بگیرید که صفت قبل از اسم می آید نه بعد از آن.

 

نکاتی درباره آموزش گرامر زبان انگلیسی

 

۵. صرف درست افعال را یاد بگیرید.

زمان های مختلف صرف افعال را بیاموزید. به طور مثال بدانید که زبان انگلیسی ۱۲ زمان دارد. حالت گذشته فعل چگونه است، حالت آینده و …

۶. حروف اضافه در گرامر زبان انگلیسی

حروف اضافه در گرامر زبان انگلیسی بسیار کاربرد دارند. این حروف رابطه بین دو یا چند نفر، مکان یا شیء را مشخص می‌کنند اما معمولا حروف اضافه کاربردهای متفاوتی دارند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

 

 بیشتر بخوانید : حروف اضافه در زبان انگلیسی

 

چند مثال ساده درباره حرف اضافه at که کاربرد بسیاری در گرامر زبان انگلیسی دارد می‌آوریم:

Mary and Jane are at the party.

Tina is good at Tennis.

They balked at the office.

 

نکاتی درباره آموزش گرامر زبان انگلیسی

 

۷. علامت گذاری درست

منظور از علامت گذاری (punctuation) این است که بدانید کجا از کاما استفاده کنید، کجا از علامت تعجب، کجا از علامت سوال، نقطه و …

  • کاما: کلمات و مفاهیم جداگانه و غیر وابسته را از هم جدا می کند.
  • نقطه: انتهای جمله را نشان می دهد.
  • کالون: برای نشان دادن این که قرار است یک لیست را توضیح دهیم می آید.
  • پرانتزها: برای توضیحات اضافی یک کلمه یا جمله می آیند
  • و…

 

۸. تمرین کنید.

اگر قصد دارید مهارت قابل قبولی در گرامر زبان انگلیسی به دست آورید، باید در خارج کلاس نیز فعال باشید. هر مبحثی از گرامر زبان انگلیسی را که یاد می‌گیرید، حتماً تمرین کنید. بهترین تمرین برای مباحث مختلف گرامری، جمله‌سازی و نوشتن متن است. سعی کنید متن خود را بیش از یک پاراگراف ادامه دهید تا بتوانید در جملات مختلف، از آموخته‌های جدیدتان استفاده کنید.

 

نکاتی درباره آموزش گرامر زبان انگلیسی

 

۹. از یادگیری گرامر زبان انگلیسی نترسید!

روی سخن این پاراگراف با زبان‌آموزان است که قصد دارند مانع گرامر را از جلوی راه خود حذف کنند. این را بدانید یکی از دلایل ترس از چیزی، عدم شناخت آن است. پس اگر نسبت به گرامر زبان انگلیسی، حالت تدافعی و احساس گریز دارید، به این دلیل است که شناختی از گرامر ندارید. مسلماً نگاه کردن به یک کوه هم از دور، فکر صعود را سخت جلوه می‌دهد، اما با قدم‌های ابتدایی در مسیر، خواهید دید که حتی کوه هم با قدم‌های کوچک، فتح می‌شود.

 

نکاتی درباره آموزش گرامر زبان انگلیسی

 

بنابراین سعی کنید با راهنمایی معلم خود و تلاش منظم، گرامر زبان انگلیسی را یاد بگیرید. اولین موفقیت‌ها در مسیر یادگیری گرامر زبان انگلیسی، موجب تغییر افکار منفی به مثبت می‌شود و در ادامهٔ مسیر، باعلاقه، اشتیاق و سرعت بیشتری پیش خواهید رفت.

امتیاز دهی از راست به چپ است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *