حفظ لغات انگلیسی

حفظ لغات زبان انگلیسی همیشه یک بخش مهم از یادگیری زبان جدید و برای زبان آموزان یک دغدغه بسیار مهم بوده است. دایره لغات به ویژه لغات ضروری برای امتحان هایی همچون آیلتس و تافل از ضروری ترین فاکتورها به شمار میرود و تنها زبان آموزانی که دایره لغات ضروری آن ها به اندازه کافی گسترده است شانس رسیدن به نمره های بالا همچون ۷ یا ۸ را خواهند داشت.

ولی افراد مختلف شیوه های گوناگونی را برای حفظ کردن یا آموختن واژگان به کار میگیرند و این شیوه ها برای افراد مختلف به یک اندازه سودمند نیست. ما در اینجا بهترین روش های حفظ کردن لغات ضروری زبان انگلیسی به ویژه برای آزمون های آیلتس و تافل را در اختیار شما قرار میدهیم. به کار گیری درست این توصیه ها میتواند درصد شکست شما در آزمون را کم کرده و شما را به موفقیت در آزمون کمک کند.

لغات انگلیسی از گذشته تا کنون

اگر به گذشته نگاه کنیم، این را می یابیم که برای مدت طولانی، از روشهایی همچون روش مستقیم و روش صوتی زبانی برای آموزش زبان انگلیسی استفاده میشد که بر روی اهمیت عمده ساختارهای دستوری آموزش زبان تاکید داشت.

از آنجا که لهجه در دستور زبان وجود دارد، تعداد کمی از لغات در اینگونه دوره ها معرفی شد و اغلب این لغات محدود و مرتبط با ساختارهای دستوری زبان تدریس شده بودند.

یادگیری و حفظ لغات انگلیسی

با شروع دهه ۱۹۷۰، در آموزش زبان انگلیسی تغییری اساسی صورت گرفت.  تمرکز آموزش از روش مستقیم و صوتی  زبانی، به روش تعاملی تبدیل شد که بر اهمیت آموزش لغات تاکید بسیاری داشت. زبان آموزان در این دوره در معرض لغات متعددی و فعالیت های گفتاری قرار گرفتند و اینکه در اینگونه دوره ها با لغت های زیادی آشنا شدند. در این دوره ها زبان آموزان تشویق به بیان افکار و حالات خود می شدند. امروزه، آزادی بیشتری در انتخاب روشهای آموزشی وجود دارد.

روش های حفظ لغات انگلیسی

ابزار های جذب واژگان جدید

  • برقراری ارتباط بین واژگان

هنگامی که در حال یادگیری یک زبان جدید هستید سعی کنید بین واژگان جدید و واژگان قدیمی ارتباط برقرار کنید. اگر در زبان جدید کلمه ای شبیه زبان مادری شما وجود داردسعی کنید که ارتباط تصویری و ذهنی بین دو کلمه برقرار کنید.

هنگامی که بین واژه ها ارتباط برقرار می کنید تصاویر دو واژه را به وضوح و چند باردر روز در ذهن خود تجسم کنید به صورتی که به طورکامل در ذهن شما حک شود.

سعی کنید در بخاطر سپردن کلمات خلاق باشید ظاهرا به خاطرسپاری چیزهای غیر معمول و عجیب وغریب راحت تر از چیزهای پیش پا افتاده است، بنابراین در ارتباطی دهی واژگان خلاقیت داشته باشید.

  • یادداشت برداری

همراه خود همیشه یک دفتر و یک قلم داشته باشید، هر کلمه جدید که میشنوید یا می بینید در آن یادداشت کنید و در زمانی مناسب به سراغ پیدا کردن معنای بروید، همین عمل باعث میشود که هیچ وقت از یادگیری غافل نشوید.

را های حفظ و یادگیری لغات در زبان انگلیسی

  • تکرار در یادگیری لغات انگلیسی

تکرار، یک تکنیک بسیار مهم در یادگیری لغت زبان انگلیسی می باشد. به دلیل  اینکه کلمات تا حد ممکن در حافظه بمانند، لازم است تا در اکثر اوقات تکرار شوند. اگرچه، به تنهایی تکرار کردن موثر نمیباشد. این عمل باید همراه با درک معنی آن لغات خاص و بواسطه ی ارتباط با سایر لغات آموخته ی مشابه باشد.

  • یادگیری لغات انگلیسی به کمک تصویر سازی

اگر که زبان آموزان آموخته باشند که لغات را با تصویر آن همراه سازند، براحتی میتوانند لغات جدید را بیاموزند. یک تکنیک زیرکانه ای در یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد که تصویر سازی ذهنی میباشد.

اگر زبان آموزان “Travel agency”  را با تصویر یک ساختمان که اطلاعاتی در مورد سفر به ما میدهد، همراه سازند؛
احتمالا آن لغت را برای مدت طولانی تری در ذهن خود حفظ میکنند. این امر برای زبان آموزان بسیار مهم میباشد تا لغاتی که باید یاد بگیرند را تصور کنند.

یادگیری و حفظ لغات با استفاده از تصویر سازی

  • فلش کارت

یکی از تکنیک های جالب استفاده از فلش کارت هاست. این یک روش بسیار قوی برای تمرین واژگان است. درست کردن فلش کارت هنوز هم یک روش موثر می باشد برای یادگیری و حفظ لغات انگلیسی. با وجود اینکه این روش بسیار قدیمی می باشد اما هیچ وقت کارای خود را از دست نمیدهد.

حفظ لغات با فلش کارت

  • ساختن جمله با لغات

    ساختن جمله به شما کمک میکند تا کلمات جدیدی را که آموخته اید بتوانید در قالب جمله در زمان و مکان مناسب استفاده کنید. سعی کنید با کلماتی که یاد گرفته اید جملات متنوعی بسازید.

  • خود را آزمایش کنید

خود را مرتبا آزمایش کنید این کار باعث تمرین بیشتر واژگان خواهد شد. بعضی سایت های اینترنتی آزمون های لغت ارائه می دهند که فرصت تمرین بیشتر را برای شما فراهم می کند این سایتها معمولا واژه ها را سطح بندی می کنند.

توصیه های کاربردی برای حفظ لغات زبان انگلیسی

    1. به پیشوندها و پسوندها توجه کنید. اگر این اجزا را یاد بگیرید، اینکار به شما کمک می کند معنی واژه ها را استنتاج کنید.
    2. تکرار بسیار مهم است. خود را از طریق یادداشت ها یا تست های مکرر در معرض لغات جدید قرار دهید.
    3. حد خود را بشناسید، هر روز حداکثر ۱۰ واژه جدید یاد بگیرید.
    4. بیشتر سعی کنید عبارات و اصطلاحات را مطالعه کنید تا اینکه واژه ها را به صورت تکی بخوانید.

 

یادگیری و حفظ لغات زبان

دلیل فراموش کردن لغات انگلیسی

جرمی هارمر دو علت اصلی که موجب فراموشی میشود را اینگونه مشخص کرده است: تداخل یادگیری های بعدی و استفاده ناکافی.

  • تداخل یادگیری های بعدی

بیشتر معلم ها از این واقعیت آگاهند که معرفی یک لغت جدید میتواند موجب فراموشی لغت قبلی شود.

این اتفاق اغلب زمانی رخ میدهد که لغاتی که تدریس میشوند بسیار شبیه لغتی است که اخیرا فرا گرفته اند،چون که بر اساس گفته هارمر، لغات جدید اثر “بازنویسی” آنچه که فراگرفته بودند را دارد.

این علت آن است که چرا معلم ها باید از آموزش مجوعه لغاتی که شامل معنای مشابه با لغات قبلیست، بپرهیزند.

 

 

مقاله یادگیری زبان با استفاده از فیلم را حتما بخوانید.

 

  • استفاده ناکافی

تحقیقات نشان میدهد که بررسی مکرر موارد یادگرفته شده بطور قابل توجهی میتواند میزان فراموشی را کاهش دهد.
با اینحال، تکرار ساده ی آن لغات و مواجهه با آنها در همان مفهوم اصلی کافی نیست.
بکاربردن لغات به شیوه های متفاوت و در سطح مشابه واقعا در این زمینه کمطک میکند. تحقیقات نشان میدهند که اگر دانش آموزان به شکلی متفاوت از آنچه که در ابتدا آشنا شدند، مواجه شوند و یا از آنها استفاده کنند، یادگیری بهتری رخ میدهد.
یک جنبه ی مهم دیگر برای دانش آموزان هنگام بکار بردن لغات انگلیسی خاص این است که مطمئن شوند کاربرد و معنای آن لغات را فهمیده اند. همچنین ممکن است که دانش آموزان لغات جدید را در اتفاقات یا فعالیت های واقعی زندگی بکار ببرند.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

۴.۱/۵ - (۱۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *